Tuesday, 1 November 2016

October - oh, how lovely you've been.






Oktober innehöll allt det som jag hade hoppats på och mer därtill och som tack har jag sannerligen omfamnat min favoritmånad och gett mig hän åt hösten. Därav tystnaden här. Jag har haft fullt upp med att dansa i lövregn, hoppa i lövhögar och vattenpölar. Vandrat i strålande solsken och bitande kyla ena dagen för att i nästa bli genomblöt i hällregn. Jag har njutit av att baka småkakor samtidigt som tonårsdöttrarna karvat fram Halloween-pumpor vid köksbordet. Njutit av att ha hela familjen samlad och samtalen, måltiderna, filmkvällarna, promenaderna och kramkalaset som är hjärtat i dessa stunder. Kärleken och värmen. Vilken kraft!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
October was everything I hoped for and more and in return I've definitely embraced my favourite month and gone all in on autumn. Hence the silence here on the blog. I've been busy dancing in leaf-rains, jumping in piles of leaves and water puddles. I've wandred in beaming sunshine and biting cold one day and the next been soaked in the pouring rain. I've enjoyed baking cookies while the teenage daughters carved pumkins at the kitchen table. Enjoying the fact that the whole family has been gathered. The conversations, meals, film nights, walks and all the hugs which are the heart and soul of these moments together. The love and warmth. Such a force.




Jag har varit snäll mot mig själv denna månad. Dagarna blir kortare och mörkret tränger på och jag försöker anpassa mig till ett lugnare tempo. Komma i säng i tid på kvällarna och få mina timmar av välbehövlig sömn (inse att jag inte är 20 längre även om jag försöker intala mig det emellanåt). Njuta lite extra av de små guldkornen i vardagen som för mig kan vara en kopp te eller varm choklad, sovmorgon och frukost i sängen. Och böcker. Hösten är min stora bokslukartid och det är härligt att vara helt uppslukad av en bok. Att låta annat vila för att jag bara måste få veta hur det ska gå i boken jag just då läser. En bok jag kan rekommendera varmt är "A monster calls" av Patrick Ness. En bok som griper tag. När jag köpte den varnade expediten mig för att den var sorglig och jag erkänner: jag grät. Hejdlöst.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

This month I've been kind to myself. The days are getting shorter and the darkness is closing in and I try to adapt to a slower pace. Get to bed early and have my well needed hours of sleep (realize that I'm no longer 20 even though I try to convince myself of that every now and then). I enjoy those  golden moments in every day life a little bit extra. Moments that to me can be a cup of tea or hot cocoa, a lie-in and breakfast in bed. And novels. Autumn is my big time for reading and it's a lovely feeling to be totally absorbed by a novel. To let everything else rest just so that I can find out how the story will go. A novel I warmly recommend is "A monster calls" by Patrick Ness. A gripping story and when I bought it the shop assistant told me it was a sad one and I admit: I cried. Uncontrollably.





Äpplesäsongen har varit fantastisk och vi har fullkomligt frossat i äppelpaj. Det går helt enkelt inte att få nog av äppelpaj med glass eller vaniljsås. Som vi har njutit. Här vår favorit:

Knäckig äppelpaj

4 äpplen
1 msk mald kanel
1 msk stött kardemumma
150 g smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl (180 g)
0,5 dl havregryn

Sätt ugnen på 175 grader. Skala sedan äpplen och skär dem i klyftor/skivor. Blanda kanel och kardemumma och rör runt äppelklyftorna i kryddblandningen. Smält smör. Blanda socker, mjöl och havregryn i en skål och tillsätt det smälta smöret. Rör tills det blir en slät smet. Lägg äppelklyftorna i en pajform och smula pajdegen över. Grädda mitt i ugnen i ca 35-40 min minuter eller tills pajen har fått fin färg. Servera pajen ljummen med vaniljglass eller vaniljsås.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

The apple season has been marvellous and we've wallowed in apple pie. One just can't have enough of apple pie with ice cream or custard. Here's our favourite one:

Toffee apple pie

4 apples
1 tbs grinded cinnamon
1 tbs cardamom
150 g butter
2 dl  caster sugar
3 dl wheat-flour (180 g)
0,5 dl oats

Heat the oven to 175 degrees celcius. Peal the apples and core them and cut into slices. Mix together  cinnamon and cardamom and add the apple slices. Melt the butter. Mix sugar, flour and oats in a bowl and add the melted butter. Stir until a smooth mixture. Put the apple slices in a dish and crumble the dough over the apples. Bake in the middle of the oven for 35-40 minutes or until the pie has a nice colour. Serve the apple pie lukewarm with ice cream or custard. 




Lugnet sänker sig över landsbygden. Sommargästerna har åkt hem, skörden är bärgad och vi förbereder oss för den kommande vintern. Och just i oktober har naturen varit som absolut vackrast och bjudit på ett enastående fyrverkeri av färger. En sista salut innan vintervilan. Men även om det råder ett lite lugnare tempo denna tid på året är det mycket som ska hinnas med innan frost och snö tar över så vi har på intet sätt gått i ide. Tvärtom handlar det nog snarare om ett skifte av fokus. Mer inomhus än utomhus. Och nu lämnar vi oktober bakom oss och kastar oss över november. En ny månad med nya äventyr. Jag ser fram emot denna nya månad med förväntan och en hel del fjärilar i magen. En skrivkurs väntar. Ett nytt spännande äventyr som ska ta sin början. Så hej och välkommen kära november, jag tror vi kommer trivas tillsamman.

En stor varm höstkram till er alla


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

The tranquillity is lowering itself over the country side. The summer guests have gone home, the harvest is in and we're preparing ourselves for winter. And in October nature has been at it's best and most beautiful and offered a sensational firework of colours.  One last salute before winter rest. But even though the pace is a bit calmer this time of year there are a lot that needs to be done before frost and snow take over the landscape so we've by no means gone into hibernation. On the contrary it's probably more of changing focus. More indoors than outdoors. And now we leave October behind and throw ourselves over November. A new month with new adventures. I look forward to this new month with expectation and a whole bunch of butterflies. A writers course is awaiting. A new exciting adventure is about to start. So I say hello and welcome dear November, I believe we will enjoy each others company.

A big warm autumn hug to you all



42 comments:


  1. En strålande novembermånad önskar jag dig.

    Kram ♥

    ReplyDelete
  2. Åh, hej Lotta!
    Jag är inte så flitig bloggare, men det är alltid kul å höra från dig. Har varit i dina trakter i några dagar. Söndagen visade sig från den allra bästa sidan. SOL, 10 grader, och alldeles härligt. :)) Kram/ Monika Underbara bilder som vanligt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är alltid lika roligt att läsa dina små hälsningar här hos mig kära Monika. De värmer så otroligt gott ska du veta.♥ Jag är inte heller någon flitig bloggare dessa dagar. Det finns så mycket jag vill hinna med och därför får bloggen leva ett lite långsammare liv just nu. Och det känns helt ok faktiskt. :)
      Kanske var det så att du var på Ryds marknad när du var här i krokarna? :) Själv hade jag fullt upp med födelsedagsfirande så någon marknad hann jag inte med men jag hörde att det hade varit väldigt trevligt från människor som var där. :)
      Tack snälla du för dina fina ord om mina bilder. Kärlek till dig.♥

      Sköt om dig Monika och ha en fin november!

      Kram

      Delete
  3. Å så är du där igen och jag får fylla på på "Lottiska" kontot! Det är så mycket gott i din text och bilderna som ger det lilla livet av glädjestunder! I alla kringelkrokarna vi har omkring och i oss!
    Stor kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig kära Tove och tack för all värme och glädje som du sprider omkring dig. Värmande ord här på bloggen och en fin och omtänksam hälsning via mail. Du är en pärla kära Tove och jag är så glad att du finns där ute.♥

      Sköt om dig!

      Kram

      Delete
  4. Jag blir så glad och rörd när jag läser att du haft en bra månad, började bli lite orolig . . ..
    men förstår att det tar lite tid att få njuta av hösten som du gjort på ditt sätt.
    Åhh jag minns när man hoppade och slängde sig i lövhögarna som barn, gjorde det för några år sedan när barnbarnen hade lust till detta. Det är så härligt att höra löv-rassel när man går.
    Nu finns inte många löv kvar på träden men desto fler på marken, om man skull ta och räfsa en hög och hoppa i den, hi hi hi . . .
    Den sista bilden var så pass naturligt bra så man kunde bara kliva rätt in där och bara ffortsätta framåt stigen.
    Skulle jag komma till dig då Lotta ? givetvis hade jag fått smaka på dina goda bakverk.
    Fy bubblan vad du frestar oss bloggvänner, jag dreglar redan.
    Fortsätt att må så gott och njut härligt med de dina, krypa ihop framför en brasa och bara vara.
    November kramar/ Eva

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad rar du är Eva som oroade dig för mig men det är bra med mig. Det är bara så mycket som jag vill göra just nu. Tiden räcker inte riktigt till och därför får bloggen leva i ett lite långsammare tempo nu. Och det känns helt ok faktiskt.För jag har ju en bok att skriva. :)
      Att hoppa i lövhögar är en av de där guldstunderna i livet. Precis som att stå i ett stort lövregn som jag gjorde i eftermiddags då frosten fick löven att dala från våra träd. Då kan jag inte låta bli att skratta och snurra runt det färgglada regnet. :)
      Du är välkommen på fika när du har vägarna förbi kära Eva och nu när det lovas snö i natt och det är rysligt kallt utomhus hade det blivit fika framför den värmande brasan. :)

      Sköt om dig kära du och njut av härliga november.♥

      Kram

      Delete
  5. Härligt när ens favoritmånad infriar alla förväntningar. Och visst har denna oktobermånad varit ovanligt färgrik och fin. Tycker även jag som absolut inte har oktober som favorit...
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är något visst med höstens vackra färgfyrverkeri som får mig att le stort. Nu väntas snö här hos oss och jag tror nog allt att det vita täcket kan bli riktigt härligt det med. :)

      Ta hand om dig!♥

      Kram

      Delete
  6. Dear friend, what a happy post is that!I feel overwhelmed by the enthusiasm of your writing and feel happy too.Apple pie is the must of the season and I will certainly try your Swedish recipe.It seems easy to make.
    Wishing you a great November and good luck whatever you are looking for.
    A warm hug,
    Olympia

    ReplyDelete
  7. Oh that is so lovely and so funny my dear friend - I have also payed a thank you to october today:-) :-) Happy to read that it has been just as an amazing month for you as it has for me, my twin spirit you::) reading your post makes me smile - so happy for you, and the pics are lovely - I knew that - we see the same beauty in the little things and are grateful for what we have. Sending lots of love and warm hugs your way. And may november be a lovely month too:-)

    ReplyDelete
  8. Hvilken Oktober du har haft ! Åh, hvor er det dejligt at se og læse om - tænk at din Oktober blev så fin :)
    Rigtig god november !

    ReplyDelete
  9. Vad spännande med en skrivkurs, du är ju en fena redan på att skriva. Dina ord berör och jag blir alltid lika glad då uppdaterat dig eller tittat in till mig. Ser i både bilder och ord att du haft en fantastisk oktobermånad. Jag är säker på att du och november också kommer att trivas tillsammans. Klokt att ta hand om sig själv med sömn och bara göra saker man gillar. Ha det fint min härliga bloggvän! Kram

    ReplyDelete
  10. Så underbart att läsa det du skriver vännen, och ja årets oktober har verkligen varit fantastisk. Jag har njutit varenda sekund.
    Nu blir det en lika fin november och så ser vi fram emot vintern med glädje och nyfikenhet!

    Många kramar
    Nettan

    ReplyDelete
  11. Smukke billeder - fulde af efterårsstemning!

    ReplyDelete
  12. Tack för att du vill dela din oktober med oss. Underbara bilder och så tänkvärda texter. Det där med att stanna upp funderade jag extra på.
    Känner ibland inte att jag har tid med det för det är så mycket jag vill göra och samtidigt missar jag mycket i nuet för att jag skyndar. Måste träna.
    Äppelpajsreceptet är antecknat och likaså bokens titel och visst är det fint att kunna frossa i det man tycker om i livet och utan att skynda.
    Alla bilder talar till mig på ett eller annat sätt och ger mig ett fint budskap.
    Stor kram och njut av november.

    ReplyDelete
  13. Tusen tack för lyckönskningen! :)
    Japp en liten kille blev det som knappt behöver ligga själv innan någon storasyster tar honom. Jag får ta honom när han är hungrig och bajsat, pappa får knappt hålla alls...

    Verkar som ni har haft en bra oktober. Och visst har vädret varit härligt med ljuva färger. Med november kom regn och rusk. Har snöat här idag hos oss men inte så det lagt sig. Är väl för varmt vid kusten men 2 mil längre in gjorde de snögubbar.
    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    ReplyDelete
  14. Vilka underbara bilder! Duktig du är på att fota och vilken fin månad du haft. Kram Suss

    ReplyDelete
  15. Finaste Lotta, en sådan fantastisk oktober du har haft! Underbart att läsa och få ta del av dina bilder som alltid är lika vackra <3 Jag njuter i stora drag och går där i höstlöven jag också:)
    Ha en lika fantastisk november och stort Lycka till med skrivkursen, det kommer att bli så bra!
    Kramar
    Suz

    ReplyDelete
  16. Tack för underbar text och lika underbara foton! Därtill bjuder du oss på en äppelpaj! Förstår att du har njutit lika mycket som jag själv av oktober månad och jag kan bara hålla med dig om att färgprakten har varit enastående! Det sista fotot är som i en saga...
    Många kramar, Gunilla

    ReplyDelete
  17. Så underbart det låter! Jag tänkte just skriva ett mejl och höra hur det var, men det kan jag ju fortfarande göra! Jag har också njutit av oktober... Kanske har vi inte tagit hand om äpplena som vi borde ha gjort, men det känns okej ändå. Vi har i alla fall fått njuta av fantastisk äppelmust som vår väninna har bidragit till och beställt must från Karlskrona musteri. Nu har vi några tetror som kanske får förgylla juletiden när den gör entre. Stor kram till dig!

    ReplyDelete
  18. A writers course - you will excel there Charlie, you are already a great wordsmith.
    I love your month of October images, warm, cosy, nourishing, and golden. Have a wonderful November too and be good to yourself dear Charlie♡

    ReplyDelete
  19. Jag är som du - jag älskar hösten! Underbara bilder och en fantastisk text ... du är duktig med kamera och penna. Det låter spännande med skrivkurs och det kommer säkert att bli både kul och inspirerande :)
    Ha det gott!
    Kram

    ReplyDelete
  20. Vackert skrivet - som vanligt :) Hösten vackert beskriven - kan inte annat än hålla med!
    "A monster calls" är verkligen en underbar och sorglig bok!
    Njuter av dina fina bilder!
    Kram

    ReplyDelete
  21. Tack för att vi fick se en bit av ditt oktober. Låter som en perfekt månad. Önskar dig underbara månader framöver. Kram

    ReplyDelete
  22. Ja, oktober har verkligen visat sig från sin allra bästa sida! Tänk om varje höst var så full av färgprakt. Din oktober låter alldeles fantastisk – film-fantastisk. Kan riktigt se det framför mig. Så härligt att du kan njuta så pass av livet! Jag borde nog också ha hoppat i några lövhögar och kanske lagt mig ner för att göra en lövängel :D Jag har känt mig lite för pressad de senaste veckorna. Det är nog dags att göra något åt det nu. Äppelpaj är fantastiskt gott. Jag har träffat en ny vän, en jämnårig tjej från Österrike. Hon har muskot i sin äppelpaj. Och så kanel då, förstås ;) Det blir underbart gott. Jag saltar lite också får att få till den där härliga brytningen.

    Så roligt med skrivkurs! Var och vilken? Det vill jag mer än gärna höra mer om!

    Hoppas att du får njuta lika mycket av november!
    Kram
    Linda

    ReplyDelete
  23. Det har varit en förunderligt härlig höst och med glädje kurar jag ner mig i soffan i väntan på advent!
    Ha det fint vännen! Kram

    ReplyDelete
  24. Hej min vän, det är alltid lika roligt och inspirerande att läsa dina inlägg och jag blir så glad att läsa hur bra du har det och att du liksom jag njutit av den fantastiska hösten vi haft, älskar verkligen alla färger och dofter och lugnet som börjar infalla, trots att det finns mycket att göra går man liksom in i ett lugnare tempo. Jag är dålig på att blogga nu mycket beroende på att vi bytt mejladress och därför funkar den inte som förr, många följare försvann och jag kan ser bara några av dem jag alltid följt, om andan faller på kanske jag startar upp en ny, men inte just nu för den inspirationen finns inte. Allt är bara bra här och jag njuter verkligen av varenda dag. Ha det bäst min vän och vi hörs igen! Stor och varm kram till dig! /Lotta med solrosorna

    ReplyDelete
  25. Visst har hösten varit fantastisk. Varm, vacker och full av goda äpplen. Vi fick också massor av päron så ny har vi laddat med päronmarmelad i fina burkar.
    Härligt att höra om hur du njutit och tagit tillvara tid och umgänge.
    Önska dig en riktig fin november med mys och värmande brasor.
    Kram

    ReplyDelete
  26. Your October sounds and looks so beautiful. I'm sure you are enjoying the writing course, have a great month! Sarah x

    ReplyDelete
  27. Vad vackert du har omkring dig, ett riktigt paradis

    Kram Kajsa

    ReplyDelete
  28. Så fina bilder! Jag tycker om hösten. Behöver träna på att ta det lugnt och ser november som en vilomånad med mycket mys och levande ljus. Har lånat boken på biblioteket men inte läst än. Önskar Dig en fin adventstid.
    Kram Annika

    ReplyDelete
  29. Hej Lotta! Så härliga bilder och njutbar text! Så skönt att ta det piano och njuta! Jag känner att jag inte kan ge bloggen mer tid. Mitt jobb kräver sin kvinna och jag försöker samla energi med att bara vara när jag är ledig.
    Nu får vi snart kliva in i december, fick pudersnö här i natt. Kram!

    ReplyDelete
  30. Ljuvligt att kika in här och mötas av all den värme du sprider, vackra ord, bilder och recept som får en att längta efter äppelkaka.

    Önskar dig en fin fortsatt advent!

    Kramar
    Christina Karlsson

    ReplyDelete
  31. Alltid lika hemtrevligt att besöka din blogg. Hoppas du är nöjd med skrivkursen.
    Decemberkramar från söder. :)

    ReplyDelete
  32. Hej fina Lotta!
    Jag hoppas verkligen att allt är bra med dig. Jag tittar in för att önska dig en God Jul och ett Gott Nytt År. Jag hoppas att du dansar runt i köket och bara njuter, kanske med en glögg i ena handen och en pepparkaka i munnen. Ha det fint min vän. Kram

    ReplyDelete
  33. Vill bara önska Dig en riktigt God Jul och Ett fint 2017!
    Hoppas skrivkursen var bra och att Du haft en fin november och december.
    Allt gott till Dig!
    Kram Annika

    ReplyDelete
  34. Hej finaste Lotta!
    Vill bara önska dig och din familj en riktigt fin och God Jul <3
    Kramar från Suz med familj

    ReplyDelete
  35. Tittar bara in för att önska dig och de dina en underbar och god fortsättning på julhelgen <3 Hoppas innerligt att allt är bra!

    Kramar Christina

    ReplyDelete
  36. Vill bara sända ett litet hej och önska er en god fortsättning på 2017
    Kram Kajsa

    ReplyDelete
  37. Hej finaste Lotta!
    Jag förstår att du inte har tid för bloggen. Vill bara säga att jag saknar dina ord här ute. Ta hand om dig vännen och hoppas att det inte är allvarliga och tråkiga saker som hänt dig. Många lördagskramar

    ReplyDelete