Friday, 23 September 2016

Up in the air









Dessa dagar känns det som jag tillbringar mer tid uppe i luften än med båda fötterna på marken. Det är äppletider och jag klättrar upp och ner för stegen mest hela tiden. Med hjärtat i halsgropen står jag där på översta trappsteget och sträcker mig efter de finaste äpplen och påminner mig själv om att det är en hårfin gräns mellan mod och dumdristighet. Men känslan av rikedom då jag klättrar ner med famnen full av äpplen gör att jag snart står där högt uppe i luften igen.

Det är fredag. Solen skiner från en klarblå himmel och det är en riktigt härlig höstdag. Det blir en helg fylld med familj, god mat, höst, tvätt och utan tvekan äpplekaka med vaniljsås. 

Jag hoppas att ni får en riktigt fin helg. Ta hand om er!

Kram

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

These days it feels like I spend more time up in the air than I do with both my feet on the ground. It's apple days and I seem to climb up and down the ladder most of the time. With my heart in my mouth I'm standing there on the top of the ladder, reaching for the most beautiful apples, reminding myself that there's a thin line between courage and foolhardiness. But the feeling of wealth when I climb down with my arms full of apples is the reason why I sooner rather than later once again is standing high up in the air.

It's friday. The sun is shining from a clear blue sky and it's a lovely autumn day. The weekend will be filled with family, good food, autumn, laundry and with no doubt apple pie with custard.

I hope you'll enjoy a lovely weekend. Take care!

Lots of love

20 comments:

  1. Så fina äpplen, värt att klättra högt på stegen för de ;) men bäst att vara försiktig! Ha en fin helg! Kram Suss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, man får lov att vara försiktig när man står där och balanserar på stegen. Inte ta några onödiga risker, för det är trots allt bara äpplen. :)

      Detsamma önskar jag dig Suss!

      Kram♥

      Delete
  2. Ibland måste man våga utmana ödet lite extra med att stå högst upp på stegen. Fin fina äpplen har du och jag kan lova att det blir äppelkaka här med i helgen! En helt makalöst fin höstdag har vi, men här det är lite stiltje i trädgårdsarbetet förutom med äpplena då. Nä om jag skulle ta fram stegen jag med och rensa hängrännorna inför regn och ruskväder - ett tråkgöra men det måste ju också utföras. Ha en fin helg min härliga bloggvän! Kramen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ibland kan det vara spänning nog att stå och vingla högst upp på en stege och plocka äpplen. ;) Och äpplekaka är gott. Kan man inte få nog av. Jag hoppas att du får en fin helg vännen och jag har en känsla av att våra hängrännor förmodligen också skulle behöva en rensning. Kanske lika bra när nu stegen är framme. :)

      Detsamma önskar jag dig!

      Kram♥

      Delete
  3. Jag njuter dina livsbilder på äpplen! och de där finaste högst upp och längst ut hägrar ju :-)Skön helg till dig och familjen!
    Stor kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig Tove och tack.♥ Ja, det är ju de som hänger längst upp som har fått gotta sig mest i solljuset. ;)

      Detsamma önskar jag dig Tove!

      Kram♥

      Delete
  4. Inte så många äpplen här men ändå en liten skörd som även hos oss blir kaka eller paj i helgen :)
    Var försiktig där på stegen! Så sant som det är sagt, det där med mod och dumdristighet.
    Ha en fin helg och krama om familjen <3
    Kram Suz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag lovar att vara försiktig på stegen. Inte ens de finaste äpplen är värda en luftfärd för. ;) Ta hand om varandra och ha en riktigt fin helg kära Suz. En helg med kaka eller paj och mycket solsken.

      Kram♥

      Delete
  5. Dear Charlie - those beauties are worth climbing up in the air for, but take care. I have been up a ladder myself trimming the plants growing on the house wall, I know I shouldn't but my husband stands at the bottom of the ladder ready to catch me should I fall!!! It looks much better now it is done.
    Have a lovely weekend with your family and enjoy the apple pie♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. I promise I'll be careful while climbing up and down the ladder. I do love apples but they aren't worth falling down for. ;) So good of your husband to be ready to catch you if you fall sweet Rosemary and now the plants are looking good as well. Good work. :)

      Take care my friend and have a great weekend.

      Lots of love♥

      Delete
  6. Härliga, svenska äpplen - så underbart goda!
    Visst är det en stor lycka att ha tillgång till dem och i år är det verkligen överflöd av dem. Får snart själv plocka ner en rekordskörd med Ingrid Marie. Ska bli så härligt!
    Ha en trevlig helg kära vän och var rädd om dig när du klättrar upp!
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har sannerligen varit ett år för äpplen. Träden dignar av frukt och de ser dessutom fina ut så det lär nog bli en hel del äppelkakor framöver. Enkelt och gott. :) Ingrid Marie är favoriter och härligt att ni har en rekordskörd att vänta Yvonne. :)

      Sköt om dig och ha en fin helg Yvonne!

      Kram♥

      Delete
  7. Underbara tider med de fina svenska äpplena!
    Är det dags att plocka Ingrid Marie nu? Vårt träd är också fullt av fina röda äpplen.
    Var nu försiktig så du får fira den sköna helgen med familjen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet inte om det är det varma sommarvädret som har bidragit men just våra Ingrid Marie är tidigare än vanligt. De brukar vara de vi skördar allra sist men de är redan mogna. :) Härligt att era träd också dignar med frukt. Det är rikedom det. :)

      Ta hand om dig vännen!

      Kram♥

      Delete
  8. Det är det godas om får oss att nå nya höjder :) Att sträcka oss dit handlar om tillit - och ibland om äppelkaka ;) oavsett anledningen är det värt det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kloka ord kära Eva.♥ Jag hoppas att du får en fin helg så här i slutet av september. Var rädd om dig.

      Kram♥

      Delete
  9. Det är en utmaing att stå där på stegen och du får din belöning. Vackra, med egen hand plockade äpplen.
    Bildern aär helt undrbara och jag är säker även på att dina äppelkakor är utsökta.
    Livskvalité med "twist" kansk eman kan kalla känslan av att balansera där uppe i luften. Hoppas luftgroparna inte kommmer.
    Stor kram du fina bloggvän.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig och tack snälla Ditte.♥ Äppelkakan smakade gott och även om jag tycker om både äpplen och äpplekaka så är de inte värda en luftfärd. Därför tar jag det lugnt på min stege där uppe i luften. ;)

      Sköt om dig Ditte!

      Kram♥

      Delete
  10. Ingrid Marie, eller hur? Det har vi i trädgården till "nya" huset. Jag har läst flera sätt att få dem att räcka ända fram till jul. Hur brukar ni göra? Vackra bilder! Kram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingrid Marie och ett gäng andra sorter som jag ärligt talat inte har riktig koll på. Våra äppleträd är ympade med en mängd olika sorter så det blir en härlig blandning av smak och färg. :) Just Ingrid Marie brukar (om de klarar alla höststormarna) gå att plocka långt in på vintern. I år har de dock mognat tidigare än vanligt. Troligtvis på grund av den långa varma sommaren. Vi har en fantastisk härlig gammal äppelförvaring i trä men tror du att vi använder den? Nix. Vi måste helt klart bli bättre på det. För om man virar in varje äpple i tidningspapper och låter dem ligga mörkt och svalt kan de hålla länge.

      Tack kära vän och ta hand om dig.

      Kram♥

      Delete