Friday, 16 September 2016

The first feeling of autumn









Idag svepte den in. Den första känslan av höst. Fram tills nu har sommaren oförtrutet tuffat på här i Skåne. Bjudit oss alla på en helt magisk september. Varm och gyllene. En badsäsong som aldrig tycks ta slut och fräkniga sommaransikten som ler mot mig i affären när jag handlar.

Men idag när jag körde på slingriga vägar genom det skånska landskapet svepte höstvinden in. Den var ljummen men tillräckligt stark för att få löven att falla från träden i det vackraste och mest färgsprakande lövregn. Ett lövregn som fick mig att skratta högt och känna en intensiv längtan efter hösten. Efter denna magiska sommar känns det på något vis helt ok att stafettpinnen nu lämnas över till hösten. Och ett lövregn känns som en härlig start.

På vägen hem körde jag inom och köpte med mig en påse med nybakta kakor. En av varje. Så att vi kan dela och få smaka en bit av alla sorter. 

Ett lövregn och nybakta kakor... det har varit en bra fredag.

Ta hand om er och ha en fin helg.

Kram

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Today it swept in. The first feeling of autumn. Until now summer has indefatigable kept going on here in Skåne. Invited us all along to an absolutely magical September. Warm and golden. A bathing season which never seem to end and freckled summer faces smiling towards me when I go grocery shopping.

But today when I went on winding roads through the countryside the autumn wind swept in. It was warm but strong enough to make the leaves fall from the trees in the most beautiful and colourful rain. A rain of leaves which made me burst into laughter and feel an intense longing for autumn. After this magical summer it somehow feels ok that the baton now is turned over to autumn. And a rain of leaves feels like a great start.

On my way home I went by the bakery and bought a bag with newly baked pastries. One of each. So we can share and get to taste some of each.

A rain of leaves and fresh pastries... it has been a good friday.

Take care and have a lovely weekend.

Big hugs



34 comments:

  1. Fast luften fortfarande är tämligen ljummen, så går det inte att förneka; hösten är på väg!
    Goda kakor...mmm. Kan de uppväga månntro?

    Idag har vi haft besök av en reporter från Sydsvenskan, som sett att vi fått "bygglov" till vårt B&B och vill skriva om det.
    Nu väntar vi bara på papperen med lovet, som förmodligen kostar en mindre förmögenhet! Men det ska bli skönt att få det hela ur världen!
    Kram Lotta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhhh, jag förstår att ni ser fram emot att få det hela ur världen. Vilken snårig resa det har varit och jag är full av beundran över att ni har kämpat på. Nu hoppas jag att ni ska kunna få njuta av ert B&B i lugn och ro. Önskar er all lycka i världen kära Märit.

      Ja, nu känns det i luften att hösten är på väg. En klar och krispig luft och idag föll löven i en rasande takt. Det kändes riktigt mysigt. :)

      Ta hand om dig vännen och jag är så glad att du kikar in och lämnar några rader då och då.

      Kram♥

      Delete
  2. de där bilderna ger ro i höstens själ - och kakorna med en kopp kaffe till - du har fått med ett världsperspektiv med närbild på radiostationeena :-)
    Önskar dig en fin helg!
    Höstlugnskram till dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Tove och jag hoppas att du har fått en strålande fin start på den nya veckan. Här drog kyligare höstvindar in idag och löven föll i strid ström och det kändes gott. Jag tycker om hösten och dess härliga färgpalett.:)

      Kram på dig kära konstnärssjäl♥

      Delete
  3. Hej!

    Jag trodde att det skulle bli höst i går, men det var nästan lika varmt som tidigare och jag låg länge nere vid bryggan med en spännande ljudbok i öronen och flera bad. I morse när jag vaknade var det dock andra bullar - 4,8 grader. Kunde nästan höra hur pelargonerna tisslade anklagande om dålig matte som inte ens lagt över en fleecefilt i går kväll.

    Kakorna ser delikata ut. Mmmm :D

    Kram
    Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att ligga nere vid bryggan och njuta av bok och sköna bad låter helt ljuvligt Linda. :) Här svepte hösten in denna vecka med svalare temperaturer och en klar höstvind. Härligt det också och jag ser fram emot alla vackra färger som hösten för med sig. Mer utomhusbad lär det nog inte bli denna säsong men då är det ju tur att det finns inomhusbad. ;)

      Sköt om dig kära Linda!

      Kram♥

      Delete
  4. Ja nu är hösten här,men det är härligt tycker jag,frisk härlig luft....och mycket tända ljus. :) Kram Ulrika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, som det höstbarn jag är så älskar jag hösten och ser fram emot att den tar vid nu. Längtar lite efter kastanjer, lövhögar och vattenpölar att hoppa i. Varm choklad, brasa och bra böcker. Höst är inte dumt alls. :)

      Jag hoppas att du en riktigt fin höst Ulrika!

      Kram♥

      Delete
  5. Jo, det går mot höst även här. Inget löv regn ännu fortfarande väldigt grönt. Igår satt jag och bara njöt av lugnet i solstolen i lä mot garaget - tur att jag tog tillvara på den stunden för idag är det bra mycket kyligare/friskare ute. Det var någon strålande varm dag i maj då jag sa: Jag hoppas att det här vädret håller i sig länge gärna till oktober. Kanske får jag som jag önskade även om det är lite kyligare nu. Men solen den skiner och än går det bra att vara ute i shorts eller kort kjol.
    Kakorna ser goda ut - smart att köpa en av varje och dela på. Här äter vi på kladdkakan som bakades igår. Jag önskar dig en härlig lördag och en underbar färgsprakande höst. Soliga kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så gott det låter att sitta i solstolen i lär mot garaget och njuta av septembersolen. Jag hoppas att det blir fler tillfällen för det framöver. Det gäller att fånga de små stunderna. :) Här har vi haft strålande solsken idag men visst märks det att hösten har dragit in denna vecka. Temperaturen är svalare och det är en klar och krispig luft. Dimma och dagg ligger tät på morgonen och med ens behövs jacka. Och med ens ser jag fram emot allt det härliga som hösten för med sig i form av kastanjer, lövhögar och vattenpölar att hoppa i. Och inomhusmyset. Hösten är inte dum alls. :)
      Kladdkaka är det bästa som finns. Choklad. Enkelt att göra. Gott. Och jag säger det igen; choklad. :)

      Sköt om dig vännen!

      Kram♥

      Delete
  6. Att inleda hösten med en god kaka är aldrig fel! För egen del gillar jag inte att dela av den enkla anledningen att jag då inte vet vilken jag ska börja och sluta med. Tänk om jag tar den minst goda till sist ha,ha. Vilket bekymmer?!
    Kram
    Pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan varmt rekommendera att dela på kakor och på så vis få smaka flera olika sorter. Har man några stycken gör det ju inte så mycket om en visar sig vara mindre god. Dessutom kanske man, precis som vi gjorde, upptäcker en ny favorit. :)

      Trevlig helg på dig Pia!

      Kram♥

      Delete
  7. Här har vi fått sommar igen. Det har gått lite fram och tillbaka. Dumt o klaga!
    Mannen och A är ute och tältar i natt så det är ju skönt om det är fint väder.

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas att mannen och A fick en bra tälttur och att det fina vädret höll i sig? :) Här svepte hösten in denna vecka med både svalare temperatur och en klarare luft. På bara några dagar har löven ändrat färg och det råder definitivt höstkänsla över hela landskapet. Känns riktigt mysigt faktiskt. :)

      Sköt om dig Kia och ha en trevlig helg!

      Kram♥

      Delete
  8. Mumsiga kakor, vackra bilder som har ett höstligt skimmer över sig. Lövregn...så vackert och poetiskt!
    Ja, september har bjudit på fantastiska dagar, men det går nog mot sitt slut nu och även om det bär emot att säga det så behövs det regn nu!
    Kram, Gunilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Gunilla för dina fina ord. :) Ja, naturen skriker sannerligen efter vatten just nu. Det är galet torrt och vår bäck gapar tom. Regn ska förhoppningsvis vara på väg nästa vecka till våra trakter och även jag längtar efter att få plocka fram paraply och gummistövlar. Att hoppa i vattenpölar är ett hösttecken så gott som något. :)

      Ta hand om dig kära Gunilla!

      Kram♥

      Delete
  9. Åh så fine billeder :) At købe en af hver kage og så dele- det er bare godt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Miri! :) Ja, att dela några småkakor är en härlig vardagslyx. :)

      Sköt om dig Miri och ha en riktigt fin helg!

      Kram♥

      Delete
  10. Oh, that is gorgeous- can certainly share that feeling... and its great... LOoooooooove your pictures as always- they have a way of bringing serenity, peace and quiet - and joy... sending lots of love :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you so very much sweet Eli. I'm so glad to hear you enjoy my pictures. It warms my heart. :)

      Take care my dear and have a lovely weekend!

      Lots of love♥

      Delete
  11. Det är verkligen så att höstens kyligare väder har kommit. Vi har ju visserligen fått en alldeles underbar sensommar, men som vanligt vill man ju alltid ha mer...
    Men som tur är har ju varje årstid sin tjusning när man väl vant sig.
    Vilken bra idé att köpa många sorters kakor och dela med sig, ibland är det ju så svårt att välja.
    Ha en fin vecka fina vän! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sommaren har varit helt fantastiskt fin. Dessutom ovanligt lång. Så nog känns det helt ok att hösten får lov att ta över nu med all sin färgprakt. Jag måste bara se till att rota fram jackan som jag inte har behövt använda på flera månader. Och kanske lite varmare skor. ;)
      Ja, att dela på några kakor kan vara riktigt gott och trevligt. Dessutom kanske man hittar en ny favorit. Det gjorde jag. :)

      Ha en fin helg kära Yvonne!

      Kram♥

      Delete
  12. Ja hösten är onekligen på ingång nu, skönt tycker jag efter denna otroligt långa sommar. Härligt med goda kakor att dela på och en skön helg att njuta av, tillsammans och tid att bara vara!

    Hoppas nu att du får en fin vecka!
    Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Denna vecka tog hösten över på allvar och det känns bra tycker jag. Det är inte riktigt som det ska att löven faller från träden samtidigt som det är 27 grader varmt utomhus. Och efter den fantastiska sommar vi har fått njuta av under så lång tid känns det fint att nu få lov att gotta sig i en färgsprakande natur och allt det härliga som hösten för med sig. :)

      Krama om familjen och ha en riktigt fin helg vännen!

      Kram♥

      Delete
  13. Underbara rader och härliga bilder, finaste Lotta! Visst har den här helgen bjudit på höstens första intåg. Det känns som om det är nu det vänder mot lite kyligare vindar och visst kan det väl vara helt okej efter en så fin sommar. Jag är ju en person som gillar årstidsskiftningarna och tycker alltid att hösten på något sätt bjuder på en nystart, kanske är det minnen av skolstart, ny väska och nya böcker, pennor och fint omslagspapper (ofta med hästar på:)).
    Härligt att dela på olika kakor och få en stunds mysig fika med familjen<3 Här har det bakats idag, kanelbullar, hallongrottor och fröknäcke - och ja visst ja, ni skulle ju få mitt recept! Vet du, nu får jag en ny anledning att lägga något roligt på lådan och skicka till er:)
    Tack för meddelandet, vi mår bra men har lite mycket kring oss för tillfället. Det mesta självvalt men ibland hopar det sig extra. Tänk att tiden måste rinna iväg så fort så att jag inte hinner göra allt jag vill. Hör av mig i veckan:)

    Ha en härlig septembervecka och hälsa familjen<3
    Stora kramar
    Suz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig Suz.♥ Ja, denna vecka blev det till att börja tänka höstkläder och skor. Att leta fram jackan igen. Men efter den fantastiska sommar vi har haft så känns det helt ok att hösten får ta över nu tycker jag. Jag har så smått börjat längta efter lövhögar och vattenpölar att hoppa i, kastanjer, tänd brasa och att förlora sig i en bra bok under höstkvällarna. Och jag kan känna igen mig i ditt tänk kring nystart. Jag antar att det hänger med sedan skoltiden. Både vad det gäller hösten och när det nya året börjar.
      Mmm, så mycket gott du bakat. Även det är lite av ett hösttecken för mig för jag bakar helt klart mer under de mörka månaderna än under sommaren. Idag blev det äppelpaj här hos oss. Så enkelt och så gudomligt gott. :)

      Krama om familjen och ha en riktigt fin helg kära Suz!

      Kram♥

      Delete
  14. Yummy! Alltså, den här hösten är ju helt galet skön! Jag tror att det är min räddning. Hade inte sett fram emot att få möta mörkret så fort skolan satte igång som det ibland blir här i Sverige, men istället har jag fått några av de mest fantastiska dagar och kvällar jag upplevt sedan vi flyttade tillbaka i juni.

    Er kakbuffé ser otroligt god ut. Jag hoppas att ni hade en riktigt mysig stund! Kram, kram på dig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är så glad över att ni har fått denna fantastiska sommar, sensommar och nu också höst. Att någonstans i allt mörker och hopplöshet få känna värmen mot huden. Dagar och kvällar som flutit samman i ren och skär skönhet. Jag hoppas att hösten kommer fortsätta vara lika vacker den. Färgstark och livfull. Tänker på er.

      Vi hade det riktigt gott med alla våra kakbitar och jag som inte trodde att jag tyckte om chokladbiskvier upptäckte att det var galet gott. :)

      Var rädd om dig vännen och ha en fin helg.

      Kram♥

      Delete
  15. tror ingen kan föklara övergången från den varma sommar känslan som vi omsvepts med till den milda höst som börjat dra in över landet. Än skiner solen och det är varmt att vara ute, men den svaga brisen börjar tillta och det känns höst i luften.

    ha en fantastiskt fin dag i vårt härliga Skåne

    Kram Kajsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, denna vecka har hösten sannerligen smugit sig in över Skåne och precis som du säger, det känns höst i luften. Det går nästan att ta på krispigheten och med ens börjar jag längta efter allt det som är höst för just mig. Känna att jag är färdig med sommaren nu och redo att omfamna hösten. Det känns bra. :)

      Ta hand om dig kära Kajsa och njut av din helg!

      Kram♥

      Delete
  16. Hej Lotta, jaså du är ett litet 'kakmonster' hi hi . . . . min man hade gärna gjort dig sällskap med de godsakerna, för han är ett kakmonster. Konstigt att jag inte har något sug efter söt, jag kan lätt hoppa över alla fika stunder med bakverk, tar hellre ett knäckebröd med kaviar till kaffet.
    Utbudet av alla de sorters godisar lockar mig inte heller, men när jag var barn upp till tonåren då älskade jag all slags godis, men med tiden försvann suget.
    Javisst är jag knepig, hi hi . .. men visst det händer att jag tar ett bett på något smarrigt.
    Lustigt nog har jag bakat tre sorters sockerkakor idag, det är smidigt och snabbt, man måste ju skämma bort sin gubbe någon gång. Du må tro han tappade hakan, för jag är inte heller en glad bagare, hi hi . . . men det händer att man få et 'ryck' ibland . . . .
    Ja vi har haft en fantastisk sommar, den håller i sig fortfarande tycker jag, men visst det har blivit betydligt svalare på kvällarna. Ja i natt var det bara 3 gr varmt, det kändes ända in i sovrummet och under täcket, hi hi . . . fönstret har varit öppet hela tiden ända sedan april,
    men jag har inte stängt det ännu så det får bli ett tjockare täcke i stället.
    Du beskrev det så bra med att sommaren räckte över stafettpinnen till hösten, kanon bra tanke.
    Idag är det ju höstdagjämning så inte konstigt att du kände hösten vind svepa in.
    Läste på föregående inlägg att du varit rejält förkyld och legat till säng, hoppas du mår bättre nu
    jag har haft en rejäl slemhosta som stört mig på nätterna i över 2 veckor, nu börjar det släppa.
    Så man hoppas att snuva och feber inte besöker mig, för många människor har haft förkylning o feber
    Jag hoppas att du får din efterlängtande höst nu, ja för den står där nästan redo nu.
    Må så gott lilla Lotta och sköt om dig, hälsokramar från Eva

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakor är gott men i vår familj är jag nog det minsta av kakmonster. ;) Övriga familjemedlemmar är större kakmonster men jag är ju tokig i att baka jag. Fast ibland är det gott att köpa hem någon annans bakverk och njuta. :)
      Var och en av oss har nog något som vi tycker är riktigt gott och som vi kanske köper eller tillagar när vi vill unna oss något gott. Jag gillar både bakverk och godis men kan vara utan om jag vill. Däremot älskar jag riktigt god mat. Det är nog det jag unnar mig när jag vill ha något riktigt gott. Favoritmaten. Som kan vara allt från skaldjur till risotto och allt där emellan. :)

      Tack snälla Eva för din omtanke. Jag är frisk nu från den envisa förkylningen som knockade mig fullständigt. Jag hoppas att din hosta också ger med sig snart och att du snart är i full fart igen. Krya på dig vännen!♥

      Ta hand om dig kära Eva och ha en riktigt fin helg!

      Kram♥

      Delete
  17. Replies
    1. Tack snälla! Vad glad jag blir.♥

      Var rädd om dig och ha en fin helg!

      Kram♥

      Delete