Sunday, 7 August 2016

My yellow August






Mitt augusti är gult.
Det är då fälten med solrosor och majs är som vackrast här hemma.
Det är i augusti varje år som jag blir påmind om 
hur vackert ett helt hav med solrosor kan vara.
Kraften i de ståtliga blommorna.
Gula blommor som är fyllda med livslust och självförtroende.
Som tar plats utan att be om ursäkt.
Inspirerande.

Förr ackompanjerades augusti alltid av ett visst vemod för mig.
Dagar som blir kortare och mörkret som kryper på.
Sommaren som går mot sitt slut.
Det väckte alltid vemodet inom mig.
Men inte längre.

I år har jag tagit emot augusti med en öppen famn.
Med nyfikenhet och förväntan.
Det är så mycket spännande som ligger framför mig
att vemodet inte har haft en chans att nästla sig in.

Sommaren har varit underbar
och jag kramar ur allt jag kan av den sommar som finns kvar.
Njuter av barfotadagar.
Samtidigt ser jag fram emot den färgexplosion som är hösten.
Utmaningarna och äventyret som väntar mig.
Nya vägar att vandra.

Och jag låter mig inspireras av solrosorna där i det gula havet.
Vänder mitt ansikte mot solen.
Känner värmen och livslusten rusa genom min kropp.
Tar plats utan att be om ursäkt.

Augusti har överraskat mig.
Med en sanslös förälskelse.
En romans jag hoppas har kommit för att stanna.
Mitt gula augusti.
Tack för att du stal mitt hjärta.


Ta hand om er och jag hoppas att ni njuter av fina augustidagar.

Kram

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

My August is yellow.
This is when our fields with sunflowers and corn are at their
most beautiful.
August is the time when I'm reminded of just how beautiful
a whole sea with sunflowers can be.
The power of these grand flowers.
Yellow flowers filled with joy of living and self-confidence.
Flowers that take place without making any excuses.
Inspiring.

To me August used to be accompanied by a certain amount
of melancholy.
Days becoming shorter and darkness creeping in.
Summer coming to an end.
It always awoke the melancholy within me.
But no more.

This year I've welcomed August with open arms.
With curiosity and expectations.
There are so many exciting things ahead for me
that melancholy hasn't had a chance to ingratiate itself.

Summer has been wonderful
and I squeeze everything I can out of what's left of it.
Enjoying barefoot days.
At the same time I'm looking forward to
the explosion of colours that is autumn.
The challenges and adventure that awaits me.
New roads to walk.

And I let myself be inspiread by the sunflowers in that yellow sea.
Turn my face towards the sun.
Feel the warmth and joy for living running through my body.
Take place without making any excuses.

August has surprised me.
With a frantic love affair.
A love affair I hope has come to stay.
My yellow August.
Thank you for stealing my heart away.


Take care and I hope you're having a lovely August.

x

34 comments:

  1. Så vackert du beskriver augusti månads ankomst.
    "Gula blommor som är fyllda med livslust och självförtroende. Som tar plats utan att be om ursäkt. Inspirerande."
    Tänkvärt!
    Och vi har en ny månad med nya dagar där vi i viss mån kan påverka det som händer. För gårdagen, det förflutna kan vi inte göra något åt.
    Nu vill jag också bli överraskad av augusti.
    Stor kram och många tankar från mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig kära Ditte och jag hoppas att du också kommer att bli överraskad av augusti. Livet är bra spännande på det viset. :)

      Ta hand om dig!♥

      Kram

      Delete
  2. Så smukt og så fint , du beskriver din august forelskes :) Dejligt at være i den tilstand, samtidig med du med forventning ser frem til det der skal komme:)
    August var tidligere en måned for mig, der var præget af et stort vemod,fordi sommeren gik på hæld og mørket kom listende, lyset mistede sit, ja lys :) Men også en måned med nye begyndelser. Nu om dage er det bare vemod der præger min August..Og en glæde ved at fyldes mit hjem med blomster :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och vilka vackra blommor du fyller ditt hem med Miri! Fortsätt fylla det med allt det där vackra och så hoppas jag att du kommer att få fina augustidagar och att hösten, när den väl kommer, blir lika fantastisk som sommaren har varit. Färgglad och krispig på det där sättet som hösten har en förmåga att vara emellanåt. :)

      Ta hand om dig Miri!♥

      Kram

      Delete
  3. Ja, augusti är verkligen gult! Dina fina solrosor, björklöven som kommer att gå från grönt till gult, alla härliga kantareller som lyser upp i skogen. (om det nu inte varit för torrt) Augusti är ju faktiskt en fin månad, som kan bjuda på den mest härliga sensommarvärme. Egentligen är det ju inte höst förrän framåt slutet på september början på oktober, bara för att skolorna öppnar upp - är det ju inte höst, det är något gammalt som vi envisas att hålla fast vid. Jag har också gått barfota och känt på sommaren - ända tills jag trampade på en geting, nu är det sandaler på.Dessutom är gräset gult och ganska stickigt - med det betyder ju bara att sommaren är kalas! Jag önskar dig en fortsatt bra vecka en härlig fortsättning på sensommaren, här väntar vardagen runt knuten - men det känns helt okej! Ha det bäst! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, augusti är en gul liten pärla på alla sätt och vis och även om det har varit lite höstkänsla de senaste dagarna så har vi förhoppningsvis fler fina sensommardagar kvar att njuta av. Att trampa på en geting är ingen höjdare så jag förstår att sandalerna åkte på. Jag trampade på en snigel nyligen och även om det inte gjorde ont så var det inget vidare. Det är fler än vi som gillar sommargräset. ;)

      Kram på dig och ha en fin och härlig vardag också.♥

      Delete

  4. Ett så gult och fint inlägg. Känner lite som du om augusti, sommaren har varit helt ljuvlig här så jag välkomnar också hösten, färgerna, mörkret och stearinljusen. ☺

    Varm kram ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är tacksam över att vi har fyra årstider och jag tycker om dem alla. Några lite mer än andra men jag skulle inte vilja vara utan en enda och förhoppningsvis väntar en helt underbar och färgglad höst efter denna härliga sommar. :)

      Kram på dig och ha en fortsatt fin augusti♥

      Delete
  5. Å nu blev jag finstämd glad av dina rader om din gula augusti, det lyser om den som som ser och det som ses! Så underbart att starta upp bloggläsningen igen efter mitt sommaruppehåll!
    Allt gott i gult till dig!
    Stor kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att ha dig tillbaka i bloggvärlden igen Tove! :) Jag hoppas att du har haft en fin sommarledighet och är fulladdad med blogglusta. :)

      Ta hand om dig och ha det gott!♥

      Kram

      Delete
  6. Tycker att övergången sommaren till höst är lika jobbig som vinter till vår, känner inte alls lika inför vår till sommar eller höst till vinter. Men bara det blir en riktig årstid så njuter jag.
    KRam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas att det ska bli en bra övergång mellan sommar och höst för dig och vem vet, i år blir du kanske överraskad. På ett positivt sätt. :)

      Kram på dig♥

      Delete
  7. Solrosor är fantastiskt vackra. Och du tar så underbara bilder där du fångar deras skönhet.
    Jag sörjer sommaren samtidigt som jag ser fram emot hösten. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad rar du är. Tack snälla.♥ Jag tror att vi är många som kan känna igen oss i din känsla av sorg över att sommaren går mot sitt slut samtidigt som vi när en förväntan över det som komma skall. Något som går igen i mycket här i livet.

      Sköt om dig och ha en fortsatt fin augusti!♥

      Kram

      Delete
  8. Oj, oj så vackert du skriver! Så glad jag blir av alla dina sommarbilder, speciellt från Gotland. Det var ju du som inspirerade mig att åka dit för x-antal år sedan! Och så nu alla vackra solrosor... Ja, man kan inte annat än älska augusti. Jag gillar att jag får rutiner och när allt lugnar sig. Njut av den tiden min vän! ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig finaste Ann-Lis och tack snälla.♥ Jag känner igen mig i dina tankar kring rutiner då jag också tycker att det är rätt skönt när rutinerna återvänder efter en lång sommarledighet. Ok, jag ska villigt erkänna att jag kämpar lite med de tidiga morgnarna men annars känns det bara bra när vardagen återvänder.:)

      Sköt om dig vännen och ha en bra skolstart.♥

      Kram

      Delete
  9. Å, så vackert du skriver om augusti! Solrosor är så vackert! I år har vi för första gången planterat några få solrosor i trädgården och det är så spännande att följa deras växande.... Hoppas att de snart blommar! Längtar efter att se dessa gula glädjeblommor spricka ut i solsken :)

    Önskar dig en fortsatt fin augusti!
    Kramar Christina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas att era solrosor snart ska börja blomma så att ni får njuta av deras skönhet Christina. Och nog är deras namn passande alltid för det är som att ha ett vackert solsken i trädgården och det går inte att motstå deras charm. Så njut av dina vackra små solar och ha det gott kära Christina.♥

      Kram på dig

      Delete
  10. Hej vännen! På ett lika underbart sätt som alltid, låter du oss svepa med i dina så ljuvliga betraktelser! Man blir liksom glad, ända in i själen, av att läsa dina inlägg...
    Och det låter som ni har haft en sådan där härlig, avkopplande, ljuvlig sommar... En sådan som ser framför sig och så innerligt längtar efter!
    I Finabo har vi haft en härlig men kanske något mer intensiv sommar... Dock helt självvald! :D Och det största inslaget av vår sommar har varit häst, såklart.... ;) Vi har en ny förälskelse... Herkules har gjort entré i vårt liv! Oj oj oj, vilken kille! Kärlek vid första ögonskastet!
    Nu är det en vecka kvar av sommarlovet, för dottern... Sedan börjar ett nytt kapitel! Gymnasiet... Tror allt att det pirrar lite av förväntan inför ny skola, ny utbildning och nya vänner!
    Må så gott, finaste vännen!
    Carin i Finabo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig finaste Carin och tack för dina ord som värmer så gott och som lyfter. Vad rar du är vännen.♥
      Och vad roligt att höra om er sommar och om er nya familjemedlem Herkules. Jag kan tänka mig att det har blivit mycket hästmys för dig och dottern denna sommar. Härligt! :)
      Spännande med en gymnasiestart om några dagar och jag är övertygad om att det kommer att bli hur bra som helst. :)

      Krama om familjen Carin och ha en fortsatt fin augusti.♥

      Delete
  11. Åh, så fint och poetiskt du uttrycker dej! Så lätt att ryckas med i dina sköna augustitankar! Fortsätt så och snart övergår allt i ännu mera lysande gult. Njutningsbara stunder önskar jag dej och tackar för din rara och goa kommentar hos mej! Kram
    Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack själv kära Lisa och jag hoppas att du får en fortsatt fin augusti.♥

      Kram på dig

      Delete
  12. Jag älskar augusti. För mig har alltid skolstart varit lite pirrande spännande. Jag är så tacksam över att jag aldrig behövt känna rädsla inför det förväntade okända. Den här hösten står vi inför ett förväntat okänt som gör ont, men jag är så otroligt tacksam över att vår sommar varit underbar på så många sätt. Livet, Lotta. Livet... Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja du vännen... livet. Så vackert och smärtsamt på en och samma gång. Jag blir varm inombords av vetskapen att ni har fått denna vackra sommar tillsammans. Och den stora varma kärlek som är er familj. Tänker på er och skickar en stor, stor varm kram.♥

      Delete
  13. Augusti, sista sommarmånaden, och visst finns föraningen av hösten med mörkret som kommer lite tidigare om kvällarna, men augusti kan bjuda på härliga sensommarbad, på oväntade roadtrips och på härliga äventyr. Blir nyfiken på dina äventyr och utmaningar och hoppas på att snart få veta mer.

    Många kramar
    Nettan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de senaste dagarna har haft lite höstkänsla över sig men nästa vecka ser ut att bli lite varmare och med sol igen. Det får vi njuta av. Själv planerar jag bad. :)

      Krama om familjen och ha det gott Nettan.♥

      Delete
  14. Vad vackert du skriver fina bloggvän... om en månad som jag älskar men så älskar jag ju hösten också, väldigt mycket och med alla sina nyanser och sina kontraster. Du skriver så snällt på min blogg och jag blir så glad över vårt möte i bloggvärlden. Kanske möts vi i våra vardagar en vacker dag, jag hoppas det.

    Varmaste kramen och önskar dig en underbar augustimånad.
    /Liv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas och tror att vi en dag möts utanför våra skärmar kära Liv.♥ Det är det som jag tycker så mycket om med bloggandet. Alla dessa möten med fantastiska och varma människor. Både via skärmar och tangentbord men också öga mot öga. Möten som berikar våra liv. Det är dessa möten och dialoger som är tjusningen med bloggvärlden för mig och om får mig att fortsätta blogga.

      Tack och stor varm kram på dig finaste Liv.♥

      Delete
  15. Replies
    1. Thank you so very much for your kind words Regina.♥

      Take care!

      Delete
  16. Jag kan fortfarande minnas din underbara solros bilder från förra året. Jag känner alltför ledsen som sommar början att dra till ett slut. Jag kommer att försöka njuta av återstående sommaren precis som du. Sarah x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you so very much sweet Sarah.♥ Yes, I do believe there still will be some beautiful summer days for us to enjoy before autumn sets in. So we will capture those days Sarah and fill up body and soul with as much summer as possible. :)

      Take care my dear!
      xx

      Delete
  17. Vi fick bara vårt växthus när vi flyttade hit för två år sedan. Jag har varit underbart men du är så rätt att om vi hade det när barnen var unga skulle vi inte haft tillräckligt med tid att ta hand om det eller uppskattar det. Jag är så glad din dröm kommer att förverkligas, även om det var hjälpt av den skada som rådjur gjorde till din trädgård. Sarah x

    ReplyDelete
    Replies
    1. I know how much you appreciate your greenhouse sweet Sarah and I hope that I'll appreciate mine just as much the day it stands there in my garden. Until then I'll continue to enjoy your beautiful one on your blog. :)

      Have a lovely weekend!

      xx

      Delete