Wednesday, 24 August 2016

Fields of sunflowers






Augustikvällarna är magiskt vackra.
Opålitliga också.
Vi har haft vår beskärda del av regn, blåst och åska.
Men vi har också fått njuta av gyllene sommarkvällar
då den dalande augustisolen lägger sig som en skimrande matta
över landskapet.
Sådana gyllene sensommarkvällar är det en ynnest
att få stå mitt ute i ett solrosfält och bara njuta.
Tänk att de gula ståtliga blommorna kan vara en sådan
powerboost.


Det är också roligt att uppleva den glädje
våra solrosfält skänker andra människor.
I år har vi sett mer människor än någonsin stå vid fälten
och fotografera och filma.
Och den lycka som strålar ur deras ögon...
Det känns gott att kunna ge människor den kärlek
det är att stå i ett fält omgiven av ett hav av solrosor.


Augusti är en intensiv månad här på gården.
Det är skördetid
och gränsen mellan dag och natt, arbetstid och fritid,
suddas ut.
Det är intensiva veckor men samtidig är det
belöningen för allt arbete.
Glädjen och stoltheten.
Besvikelse ibland också förstås.
En svidande påminnelse i plånboken.
Men landsbygden och dess invånare har en förmåga att
ladda om, fokusera på framtiden och se den an med förhoppning.
En kämpaglöd som inspirerar.
Något som befäster min kärlek till vårt liv
här på gården och landsbygden
om och om igen.
Och när jag står där i det gyllene skenet i ett solrosfält
en kväll i augusti...
ja, då vet jag att det är här jag hör hemma.

Ha den bästa av onsdagar
och ta hand om er.

Kram

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

August nights are pure magic.
Unreliable too.
We've had our fair share of rain, strong winds and thunderstorms.
But we've also enjoyed golden summer nights
when the descending August sun lie like a shimmering carpet
over the landscape.
On golden late summer nights like these it's a favour
to be able to stand in the middle of a
field of sunflowers and just enjoy.
It's amazing that those yellow grand flowers can be
such a powerboost.


It's also nice to experience the joy our fields of
sunflowers give other people.
This year we've seen more people than ever standing
by our fields taking pictures and filming.
And the happiness that beams from their eyes...
It feels good to be able to give people the love one feels
while standing in a field surronded by an ocean of sunflowers.


August is an intense month here on the farm.
It's harvest time and the line between day and night,
work and spare time is erased.
It's intense weeks but in the same time it's the reward
for all the work.
Time for joy and pride.
Sometimes also disappointment of course.
A painful reminder in the wallet.
But the countryside and it's habitants have an capacity to
recharge, focus on the future and look upon it with expectation.
A fighting spirit which agian and again
inspire and fortify my love for our life here on the farm
and in the countryside.
And when I stand there in the golden shimmering light
in a field of sunflowers ...
well, then I know that this is where I belong.

Have the best of Wednesdays
and take care.

xx

34 comments:

  1. Till nästa år ska jag nog satsa på lite solrosor, jag kan ju göra ett eget litet solroshav i en utav odlingslådorna, för det du beskriver låter så otroligt härligt! Tänk så många du glatt och för dem en helt makalös gratisupplevelse! Jag är bara hemma snabbt på lite lunch, dags att dra vidare. Idag har vi åter en strålande sommardag och om några timmar kan jag sitta ute på mitt trädäck och njuta av augustikvällen - jag håller med dig magiska sensommarkvällar. Då livet är som bäst =) Kram kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan varmt rekommendera ett litet solroshav. Man blir glad i både kropp och själ av det. Och ett solroshav i en odlingslåda tycker jag låter som en strålande idé. :) Jag hoppas att du får njuta av sköna sensommarkvällar på ditt trädäck vännen. Här har det varit åska, regn och starka vindar för hela slanten de senaste dagarna så det blev jackan på idag. Första gången på länge.

      Kram på dig♥

      Delete
  2. Såå vackert med solrosor! Och ett helt fält måste vara underbart. Kram Suss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hela fält med solrosor är underbart Suss och under vinter och vår går jag och längtar efter våra gula härliga fält. Lyckan de skänker. Och nu när de står där så kan jag inte få nog av dem. Ett helt hav med gul kärlek. :)

      Kram på dig♥

      Delete
  3. Jag älskar solrosor! Har hört att de finns ett fält en bit här ifrån fullt med solrosor och man får plocka hur mycket man vill. Måste åka dit och titta och fotografera. Själv skulle jag nog bo på fältet om jag hade ett eget. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas att du fick en fin stund vid solrosfältet och att du fick känna den härliga känslan av att stå där mitt bland allt det härliga. :) Själv blir jag lycklig varje morgon jag rullar upp rullgardinen och ser havet med solrosor. Vardagslyx i det lilla på något vis. :)

      Kram på dig♥

      Delete
  4. Nu har vi fått tillbaka lite av den härliga agustitiden som vi vill ha. Men ett par veckor av regn, blåst och allmänt ruggigt gör att man uppskattar dessa härliga dagar vi har nu.
    Kram Helén

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, augusti är ju sådan; ömsom sol och ömsom regn. Det gäller att njuta de vackra dagarna när de dyker upp. Fast jag ska ju villigt erkänna att jag njuter av de regniga också. De lite mer kravlösa dagarna som nu när löven faller ger lite höstkänsla. :)

      Ta hand om dig Helén!♥

      Kram

      Delete
  5. Det är nåt visst med solrosor! Stora, ståtliga och den lysande gula färgen. Man kan inte annat än känna glädje. Har nog inte tänkt så mycket på det innan men i somras hamnade jag på ett ställe där det växte solrosor och blev bara glad.
    Kram
    Pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt Pia och jag håller med dig, man blir bara glad av solrosor. Gula glädjespridare. :)

      Sköt om dig Pia!♥

      Kram

      Delete
  6. Your texts are pure poetry Charlie! And your photography as well! We have experienced a scorching heat this summer with very high temperatures and an extended season without a drop of rain. I would prefer to be in Sweden for awhile!
    A warm hug
    Olympia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you so very much sweet Olympia.♥ We've been suffering from draught in Sweden too this summer but I can imagine that it's no where near the kind of draught that you've been suffering in Greece. I'm keeping my fingers crossed for some rain and cooler temperature for you my dear.

      Big hugs♥

      Delete
  7. Du skriver så fint. "Livet på landet, de e va ja vill ha", så känner jag för det mesta. I dagens samhälle är det inte lätt att få plånboken att stämma överens med den insats man lagt ner, åtminstone inte om man driver ett lantbruk. Jag är glada för er skull, över den glädje du personligen sprider och över att hittat till ditt lilla hörn på jorden. Tack för att du delar med dig! Kram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig vännen. Och tack. För vänskap och för att du finns där. För att du lyfter människor i din närhet och låter dem lyfta dig när du behöver det. Du gör skillnad.♥
      Nej, något liv i sus och dus blir det knappast då man driver lantbruk men det vet man å andra sidan om då man ger sig in i det. Det finns andra värden i livet som är viktigare. Åtminstone så länge man har mat på bordet, tak över huvudet och kan betala räkningarna.

      Ta hand om dig vännen!♥

      Kram

      Delete
  8. Åh, du både skriver och fotograferar så fint! Solrosfällt är ju så vackert! Såg det för ett tag sedan, men kunde inte stanna och fotografera dem.
    Ja, nu har vi några underbara dagar med sol och värme...efterlängtat!

    Kram, Gunilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig Gunilla och tack. Det värmer så gott kan du tro.♥ Ja, de vackra sommardagarna vi fick nu var verkligen sköna. En bonus att njuta av så här i slutet av sommaren. :)

      Ha det så gott Gunilla!♥

      Kram

      Delete
  9. De är helt fantastiska! Man kan väl inte bli annat än glad och lycklig av solrosor?
    Måste nog på Bondens marknad och köpa en bukett imorgon.
    Och de vackra björnbärsbilderna i tidigare inlägg. Mina är inte mogna än.
    Ibland har jag kvistar i buketter och blomsterarrangemang. Tycker det är vackert.
    Kram och trevlig helg!
    Annika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det spritter i både kropp och själ av de vackra solrosorna. Tänk att en blomma kan ha den kraften. :) Här är björnbären inne på sluttampen nu men du har allt det härliga framför dig Annika. Härligt! :)

      Ta hand om dig Annika och ha det så gott!♥

      Kram

      Delete
  10. Ett helt fält med solrosor måste vara härligt! Nu har vi ju haft riktiga solar också och högsommarvärme. Så skönt, man bara önskar att det inte ska ta slut.
    Ja, det där ogräset som bara växer och växer. I kväll rev vi upp flera plattor dels för att rensa men också för marken sjunkit under...
    Det låter spännande med ditt planerade växthus!

    Kram Agneta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hela fält med solrosor är härligt Agneta. :) Fält fyllda med gul kärlek. Och varm sensommarsol ovanpå det är ju inte dumt alls. :)
      Ja, kampen mot ogräs är tuff och evig verkar det som. Och just därför tror jag att vi behöver höst och vinter. Då både vi och naturen får vila och samla ny kraft inför nästa säsong.

      Kram på dig♥

      Delete
  11. I simply love Poetry..thank you for echoing. Nice post!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you very much for your kind words.♥

      Big hugs

      Delete
  12. Skulle vilja se dina fält nån gång i verkligheten! Ser så häftigt ut.

    Här trodde vi sommaren var slut. Molnen hopa sig och regnet kom, blåste gjorde det också och temperaturen sjönk.
    Men denna vecka så kom sommaren tillbaka. Sol och värme. Skönt!

    Jo, här har kaninerna blivit en vardag. Små gosiga varelser. 3 st flytta hemifrån nu i kväll. Ena skulle till Gnesta, så det blir en lite längre resa för honom.
    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har du vägarna förbi Skåne en sommar så hör bara av dig Kia. Då tar vi en fika under äppelträden och en tur ut i solrosfältet för lite gul solroslycka. :)
      Skönt att ni fick njuta av lite härlig sensommarvärme. Vi fick också njuta några dagar innan stora åskoväder dundrade in över Skåne. Idag har det varit regn och blåst för hela slanten. Lite höstkänsla men det känns faktiskt helt ok det med. :)
      De är galet söta alla era kaniner och det är roligt att se så mycket glädje de har fört med sig för er allihop. Och så mycket härligt kaningos. :)

      Kram på dig vännen♥

      Delete
  13. Så vackra blommor, ståtliga!
    Önskar dig en trevlig helg.
    KRAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla. Jag hoppas att du har haft en bra start på den nya veckan? :)

      Kram på dig♥

      Delete
  14. Vad glad jag är att du hittade till min blogg, så att jag hitta hit!
    Härliga bilder du bjuder på. Hit kommer jag återvända många gånger igen!
    Ha en skön helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla du och vad roligt att du hittade hit. :)

      Sköt om dig!♥

      Kram

      Delete
  15. Tänk att ni har ett fält med solrosor! Så underbart! Jag såg fält med solrosor i Frankrike på 80-talet när vi passerade på väg till Spanien. Tyckte att det var helt ofattbart, hade ju bara sett några enstaka i våra trädgårdar. Solrosor är verkligen lysande som solen och i år har jag ett tjugotal i trädgården och de gläder mig varje dag. Kan förstå din lycka över att stå vid ett helt fält!
    Det är tur för oss alla att det finns människor som ni som trots sämre och sämre villkor orkar att fortsätta lantbruka så att vi kan få mat. Det är ynkedom att vi inte ska kunna betala för svensk kvalitetsmat så att vi får behålla våra brukande gårdar. Sorgesamt när mjölkbönder inte får tillräckligt betalt. Vi lägger hellre pengar på läsk, skräpmat och krafs än på mjölk verkar det som.
    Tack för att ni orkar! Jag trivs också bäst på landet. Bor i en liten by men har naturen nära, så jag får vara nöjd med det.
    Ha en fin helg kära vän! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad glad jag blir över att du har vackra solrosor att njuta av i din trädgård Yvonne. De gula skönheterna får ansiktet att spricka upp då man ser dem. Ren glädje. :)
      Tack själv kära Yvonne för dina ord och omtanke. Det värmer.♥

      Sköt om dig!♥

      Kram

      Delete
  16. Så fint skrivet. Solros fält är så ljuvliga. Förra året hade staden här planterat solrosor i rondellerna. Det var verkligen en höjdare.
    Jag har fått hjälp så nu ska man kunna kommentera på min sida utan problem.
    Ha en härlig lördag.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan tänka mig att det var ren och skär glädje att köra i rondellerna i er stad när de var fyllda med solrosor. Vilket trevligt initiativ. :)
      Det är trist när tekniken strulat till det men skönt när det går att fixa till. :)

      Ta hand om dig Kersti!♥

      Kram

      Delete
  17. I år planterade barnen 4 solrosor som blev fullständigt majestätiska och som vi njutit av de här sista augustidagarna när de blommat som allra vackrast. Solrosor i augusti är speciellt, förstår att du njuter av ett helt fält.
    Kramar
    Nettan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att ni har fått njuta av solrosskönhet i sommar kära Nettan. Nog får de gula skönheterna hjärtat att slå små glädjeslag. :)

      Kram på dig♥

      Delete