Saturday, 13 August 2016

Blackberries in the rain






Utrustad med hink, handskar och tåliga kläder
gav jag mig ut tidigt i morse.
Målet var björnbärssnåren i skogsbrynet.
Sommaren har varit god mot oss som tycker om björnbär.
Snåren fullkomligt dignar av de sötaste blå bär.

Efter en stund kom maken och gjorde mig sällskap.
Och vilket trevligt sätt att tillbringa en lördagsmorgon.
Där stod vi bland alla björnbär
och lyssnade på Ring så spelar vi
och pratade medan ett stilla sommarregn föll över oss.
När regnet övergick från stilla till mer ihärdigt
vandrade vi hemåt
med blå fingrar
och en hink med blå lycka.

Nu ska jag koka sylt.
En paj blir det nog också.
Det kan vara gott en lördag i augusti när regnet vräker ner.

En riktigt fin lördag önskar jag er.

Kram

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

I headed out early this morning.
Armed with a bucket, gloves and durable clothes.
My aim was the brambles at the edge of the wood.
Summer has been good to those of us who enjoy blackberries.
The brambles are full with the sweetest of berries.

After a while my husband came and joined me.
And what a lovely way to spend a Saturday morning.
There we were surronded by all the blackberries,
listning to the morning radio
and talking as a a quiet summer rain fell over us.
When the rain went from quiet to more persistent
we walked home
with blue fingers
and a bucket of blue happiness.

Now I'm going to make jam.
And I think it will be a pie as well.
Just what we need this rainy Saturday in August.

I wish you a really nice Saturday.

xo

46 comments:

  1. Låter som en väldigt bra start på dagen. Inget regn här idag utan en strålande sommardag om än något blåsig. Men vad gör det så länge vindarna är ljumma. Njut av din goda paj och lyckan över att fylla skafferiet med egen sylt -det är rikedom! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det skafferi som öppnar sig i skog, mark och köksträdgård på sensommaren och hösten är sannerligen en rikedom. Att kunna plocka ihop till en paj och bara njuta. Livet är gott. :) Jag hoppas att du har fått fortsätta njuta av sköna sommardagar. Här har vi nu haft några dagar med skön sensommarvärme. En sådan där extra sommarbonus när vardagen har återvänt. Härligt! :)

      Kram♥

      Delete
  2. What a simply wonderful description ..... My dear friend... this is what life is all about .. this little blackberryintheraintales..Enjoy sweetie- sending you warm thoughts and big hugs:.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. When loosing people close to us and going through hard times I believe we are reminded that it's the small things in life that truly are the big ones. A reminder both you and I have faced lately. But do you know what sweet Eli, I believe our love and lust for life has grown even bigger because of it. To make it count.

      Take care my friend and big hugs to you.♥

      Delete
  3. Ja, vilket skafferi naturen är nu med alla bär, frukter och svamp! Det är en härlig känsla att plocka själv och njuta av härligheten.
    Önskar dig en skön söndag!
    Kram, Gunilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, och allemansrätten är en gåva på det viset. Att vi har förmånen att gå ut i skog och mark och om vi har tur hitta de godaste godsaker. Jag önskar att jag hade tålamodet att leta kantareller eftersom jag älskar kantareller men jag ska villigt erkänna att jag inte har tålamodet och inte heller känner till något bra svampställe i skogen. Men bär däremot. Där tycks inte tålamodet tryta lika fort. Kanske för att jag kan äta samtidigt som jag plockar. ;)

      Kram på dig Gunilla.♥

      Delete
  4. The seasonal wheel keeps on turning Charlie and we can now begin to enjoy the hedgerow fruits. I am seeking some Elderberries so that I can make some icecream with them. Hope you have had a successful jam and pie making session♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ice cream made out of Elderberries sounds lovely Rosemary. :) I hope you found lots of them and could enjoy lovely ice cream. We have Elderberries in our garden but I have only made cordial of them. Now you've inspired me to have a go at ice cream or sorbet next summer. Thank you sweet Rosemary and I hope you're enjoying beautiful late summer days in England.♥

      Take care my friend and big hugs to you. ♥

      Delete
  5. Åh vilken fin start på en lördag, björnbär som är så gott både i paj och sylt! Lycka!
    Här har det varit lata dagar, första jobbveckan efter semester slet lite på både föräldrar och barn då de yngre fortfarande har sommarlov och inte har sina vanliga vanor. Men snart är det skolstart igen och då är det fullt ös.
    Kram och ha en fortsatt skön helg
    Nettan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas att ni har det riktigt gott Nettan och att ni nu har kommit in i rutiner och vardag igen? :) Även här har vardagen återvänt även om det nu också är en helt ny vardag att vänja sig vid då äldsta dottern har flyttat hemifrån. Hur mycket jag än älskar sommarlov och ledighet så är vardag minst lika härligt det. Och hösten blir spännande och innehållsrik på många sätt. Härligt! :)

      Ta hand om dig vännen och krama om familjen.♥

      Delete
  6. Mysigt att tillsammans njuta en stund en björnbärssnåret!
    Jag hoppas "lyckopajen" smakade gott!
    Må så gott!
    Kram Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Louise och jag lovar... "lyckopajen" smakade ljuvligt gott. :) Det är fint att då och då bli påmind om att det är de små stunderna i livet som är de stora. De som stannar kvar i hjärtat länge, länge.

      Ha en riktigt fin onsdag och ta hand om dig Louise.♥

      Kram

      Delete
  7. Å, vilken fin start på dagen. Vi har också några björnbärsbuskar i trädgården och det känns så lyxigt att kunna gå ut och plocka några bär då och då. Hoppas att pajen blev god :)

    Kramar och fin augusti till dig du fina Lotta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Christina, pajen blev jättegod och visst är det en rikedom att kunna gå ut och plocka ihop bär till en paj så här på sensommaren. :)

      Ta hand om dig kära Christina!♥

      Kram

      Delete
  8. Härlig start på dagen! Jag gillar björnbärsmarmelad. Funderade förut på att skaffa björnbär fast taggfria men än har jag inte gjort slag i saken. Men någon gång.....
    Som med ditt växthus. Man behöver spåna lite och drömma om saker. Mogna i sitt beslut, ändra sig lite hur man vill ha det, hitta inspiration och ändra lite till. Tillslut vet man hur det ska vara vilket antagligen inte hade varit lika om man gjort det på en gång.
    Lycka till med glashuset!

    Kram Kia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har också stått och tittat på de taggfria björnbärsbuskarna och tänkt att jag skulle sätta några i köksträdgården. Kunna skörda och slippa att komma hem helt sargad i kroppen. Men jag har inte kommit mig för ännu. Tror att det beror på att jag gillar sötman som finns hos de vilda bären. Men en dag så... ;)
      Tack snälla Kia.♥ Ja, jag tror att vissa drömmar behöver tid att få mogna. Att istället för att handla på impuls få lov att växa och utvecklas. Tänka till en extra gång. Detta är en sådan dröm för mig. En som har fått mogna.

      Kram på dig vännen.♥

      Delete
  9. Björnbär är gott. Riktigt gott och även om man kan få ett och annat stick så är det värt det. Har något vi kallar björnbär i trädgården men egentligen tror jag de kallas björnhallon. I år blir det inga men har lite kvar i frysen sen förra året. Den är bra frysen. Ha det gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad spännande det låter med björnhallon. Jag kan tänka mig att det blir en spännande kombination när man blandar björnbär och hallon och får fram björnhallon. :) Och vilken tur att ni har kvar i frysen för det är trist de där åren då man har längtat efter skörden av bär, frukt eller grönsaker och så visar det sig att det inte blev så mycket just det året. Tack och lov brukar det ofta hämta igen sig året efter. Då är det tur att frysen finns. :)

      Sköt om dig Maria!♥

      Kram

      Delete
  10. Mums! Vad härligt... Vi blev bjudna på inlagda päron och färska björnbär med vaniljsås i fredags. Himmelskt gott! ❤️ Kram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inlagda päron och färska björnbär låter himmelskt gott också Monica.♥ Jag och dottern pratade just om inlagda päron härom dagen. Inget vi har gjort tidigare men funderar på detta år då päronskörden tycks vara både stor och fin. Tack för inspirationen vännen. :)

      Kram på dig♥

      Delete
  11. Hej!

    Så mysigt det låter! Björnbär är så gott - i synnerhet vilda :) Själv upptäckte jag årets första hösthallon i morse när jag kom tillbaka från morgonpromenaden. Vilken ljuvlig smak! Hoppas på en lång och varm höst med massor av gott att lägga på yoghurten :D

    Varma kramar till dig!
    Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hösthallon är galet gott och jag saknar de plantor vi hade i köksträdgården. Tyvärr har vi misskött dem så tanken är att gräva ett nytt hallonland och införskaffa nya plantor. För hallon av alla de slag är verkligen värda besväret. Sååå goda! :)

      Njut av allt det goda som din trädgård ger Linda och ha det riktigt gott.♥

      Kram

      Delete

  12. Älskar ditt sätt att berätta och dina bilder, du är ju helt grym vettja.... :D)

    Varm kram ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram och ett stort tack. Vad glad jag blir.♥

      Ha det så gott i solskenet och ta hand om dig!

      Kram♥

      Delete
  13. Vilken fin start på dagen! Skönt att börja dagen så lugnt.
    Jag riktigt känner att jag också finns där i björnbärssnåren, lite på avstånd, och jag njuter av tystnaden och den ro som infinner sig.
    Bilden är så vacker!Tack för att du delar med dig.
    Kram du finaste.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad rar du är Ditte. Tack snälla du.♥ Ja, trots att björnbärssnåren kan vara riktigt plågsamma emellanåt så kan de också vara ett härligt ställe att tillbringa en morgon tillsammans. Och de söta bären är helt klart värda alla eventuella blesyrer. :)

      Ta hand om dig vännen!♥

      Kram

      Delete
  14. Vilken härlig start på dagen och vilken rikedom att komma hem med.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, tänk vad man kan känna sig rik med en hink med björnbär och blåa fingrar. :)

      Sköt om dig kära Kersti och ha en fin onsdag.♥

      Kram

      Delete
  15. Your blackberries are more advanced than ours. I will think of you when I have a bucket of blue happiness too! Sarah x

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm sure you soon will have a bucket of blue happiness too sweet Sarah. :)

      Take care my friend and big hugs to you.♥

      Delete
  16. Så härligt det låter - på ett själsligt lugnt sätt :)
    ... och björnbär gör ju också gott - många vis!
    Tack för ännu en skön läsning - en paus i min vardag :)
    KRam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack själv kära Eva för dina alltid lika uppskattade kommentarer.♥
      Jag hoppas att du har det gott och jag tänker på dig varje gång jag ser den nya Harry Potter-boken i affären och hoppas att pjäsen ska vara just så magisk som ni förväntar er. Ser fram emot att höra om er resa. :)

      Kram på dig♥

      Delete
  17. Bär blå på buske i snåret
    gott att under året!
    Make och maka
    lägger godan sylt på kaka!
    Sköna tankar skön kram!

    ReplyDelete
  18. Bärplockning och växthusdrömmar, så härligt det låter. Jag skulle helst vilja ha ett stort vackert växthus byggt av gamla fönster, men har stor glädje av mitt lilla standard-växthus. Ska bli spännande att följa dina planer.
    Tack för dina hälsningar, de värmer.
    Kram Birgitta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan tänka mig att ditt fina lilla växthus skänker dig mycket glädje Birgitta och inte är det storleken som avgör. Jo, självklart har den betydelse om man skulle vilja använda det till måltider också. Men pratar vi odling så kan ett litet växthus vara den största av lycka. Större storlek medför också både större ansvar och underhåll. Så njut av ditt fina lagom stora växthus kära Birgitta och ha det gott i sensommar solen.♥

      Kram

      Delete
  19. Det finns mycke gott i naturen. Björnbär är så gott. Mmmmmm..

    Ha det gott , och tack för mysig trevlig läsning!
    kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, björnbär är galet gott. Söta och fina. Helt klart värda all smärta. ;)
      Tack själv snälla du.♥

      Kram

      Delete
  20. Mmmmm...så gott! björnbärslycka. Själv önska jag att jag visste ett bra ställe att hitta de goda bären på. Jag får ut på jakt, kanske

    Njut av solen, helgen och det vackra Skåne

    Kram kajsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas du hittar överfulla björnbärssnår Kajsa och kan vandra hem med lite blå lycka i en hink du med. Hos oss finns de vilda björnbärssnåren både i skogsgläntor (de gillar sol) och längs åkerkanter och skogsvägar. Annars kanske en taggfri björnbärsbuske kan vara något för kolonilotten? :)

      Kram på dig kära Kajsa.♥

      Delete
  21. Det lät som en trevlig gemensam utflykt i det blå.
    Björnkram Bosse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var det. Precis som era fina utflykter på ön. :) Visst är det en spännande resa att vara tonårsförälder? Det är mycket som händer och livet förändras. Både glädje och sorg. Och mitt i allt det känslomässiga så inser man att det plötsligt finns utrymme för att "börja dejta" igen. Ungdomstiden återvänder i en ny, lite lätt gråstänkt (var kom alla de grå hårstråna ifrån?)skepnad. Nyförälskelse. Det är fint det.

      Kram på dig♥

      Delete
  22. Hej Lotta, åhh så mycket jag har läst ikapp nu, njuter av dina texter och dina bilder och gläds så över att du haft en fin sommar samt att vi båda mår bra och njuter av livet! Våra solrosor har varit (är) fantastiska och någon myntade uttrycket "solrosglad", det tycket jag är ett fint ord! kan du tänka dig att vi fått in över 30 000 kr som vi kommer att skänka till barncancerfonden.....helt galt roligt! Neh nu måste jag ner till torken och jobba lite igen = livskvalitet! Största kramarna till dig från mig! /Lotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig finaste Lotta.♥ Jag har tänkt mycket på dig i sommar och hoppas att du fått njuta av en fantastiskt fin sommar tillsammans med nära och kära. Att du mår bra och känner dig stark. För det är precis vad du är vännen. Stark och modig. En överlevare och livsnjutare.♥ Åhhh, vad roligt att ni har fortsatt med era solrosor och att ni har fått ihop så mycket pengar till barncancerfonden. Tänk vad mycket glädje era blommor skänker flera gånger om. Härligt! :)

      Ta hand om dig vännen och lycka till med skörden!♥

      Kram

      Delete
  23. Funderar starkt på att leta upp de där snåren i det vilda. Blir till att åka en vit med bil men det kan set vara värt.
    Stor kram. Åsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tycker jag att du ska göra Åsa. De söta vilda bären är helt klart det. :)

      Lycka till vännen och ha det riktigt gott!♥

      Kram

      Delete