Wednesday, 10 August 2016

A house of glass






Vi har pratat om det där huset av glas under så många år.
Drömt och planerat kring ett växthus i trädgården.
Sagt att en dag...

Jag kan inte ens räkna hur många växthus jag har besökt de senaste åren.
Oändligt många och oändligt olika och unika vart och ett.
Vänner och bekanta har fått stå ut med allsköns frågor kring
växthusbygge och skötsel.
På kvällarna har jag plöjt litteratur kring växthusodling.
Och tänkt att en dag...

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

We've talked about that house of glass for so many years now.
Been dreaming and planning of a greenhouse in our garden.
And said that one day...

I can't even count how many greenhouses I've visited these past years.
An infinite number and immensely different and unique each and
every one.
I've pestered friends and acquaintances with all kinds of questions
about building and maintenance of greenhouses.
And in the evenings I've read everything I could
lay my hands on about greenhouses.
And I've thought that one day...






Drömmen om ett växthus är något jag har burit med mig 
sedan barnsben.
Min farfar hade ett växthus
och jag minns lyckan när vi varje dag gick ut och plockade ihop
dagens skörd av tomater och gurkor tillsammans.
Glädjen och känslan av rikedom i att kunna skörda sin egen mat.
Där och då såddes ett frö till min egen växthusdröm.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

The dream of a greenhouse of my own is something I've carried
with me since I was a child.
My grandfather had a greenhouse and I remember the happiness
when we every day went to the greenhouse to pick
tomatoes and cucumbers.
The joy and feeling of wealth to be able to harvest your own food.
Then and there was a seed planted for my own dream of a greenhouse.






Jag är glad över att jag har haft min dröm om ett växthus
och att den har fått förbli en dröm under alla dessa år.
En dröm som har fått mogna.
För sanningen är den att det varken har funnits tid eller ekonomi
för ett växthus under småbarnsåren.
Familjeliv, arbete, läxläsning och pannkakor till skolutflykter...
något växthus hade det inte funnits tid och lust över till.
Istället har drömmen varit att en dag...

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

I'm glad I've had my dream of a greenhouse and that it has stayed a dream
during all these years.
A dream that has been allowed to mature.
Truth is that there was neither time or money for a greenhouse
during those years with small children.
Family life, work, homework and pancakes for school outings...
there just haven't een any time or energy left for a greenhouse.
The dream has been that one day...






Något jag har varit väldigt bestämd med är att jag inte
ska ha ett växthuslik i min trädgård.
Genom åren när vi har kuskat runt på vägarna här i Skåne
har vi sett ofantligt många växthuslik.
Hus av glas, som alla med en egen historia,
har förvandlats till, i bästa fall, ett förråd, men desto oftare
till ett växthuslik.
En påminnelse om drömmar och andra tider.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

I've been set on that I don't want a greenhouse corpse in my garden.
Through the years when we have been driving around country roads here in Skåne
we've witnesssed so many greenhouse corpses.
Houses of glass, all with their own story,
which have been turned into, at their best, a storage room,
but more often to a greenhouse corpse.
A reminder of dreams and other times.





Därför är jag glad att mina växthusdrömmar har fått mogna
i takt med mina tankar och behov.
Placering, storlek, material och funktion.
Allt har förändras under dessa år av planering och drömmar.
Så ock även livet.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
This is why I'm glad my dreams of a greenhouse of my own have
been allowed to mature in time with my thoughts and needs.
Location, size, material and function.
All have changed during these years of planning and dreams.
And so has life.





Som alltid under våra dagar på Gotland blev det
en hel del växthus.
Och känslan av att snart...

När vi kom hem efter semestern och möttes av en köksträdgård
som blivit totalt länsad och söndertrampad
av hjortar
(rabarber och squash var det enda som fanns kvar)
då försvann alla tvivel.
När chocken lagt sig och tårarna torkats 
fanns bara en enda tanke:
Full fart framåt.

Nu är det dags att gå från dröm till handling.
Nu är det dags för det där huset av glas.

Sköt om er!

Kram

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

As always during our stay in Gotland we visited a whole bunch
of greenhouses.
And we had the feeling of soon...

When we arrived home again after our holiday we met a kitchen garden
which had been totally made a clean sweep of and trampled down
(rhubarb and squash were the only things left).
by deer.
Then all hesitation disappeared.
After the shock had gone and tears had been dried
there was only one thought:
Full steam ahed.

Now is the time to go from dream to action.
Now it's time for that house of glass.

Take care.

xx


36 comments:

  1. Tråkigt med hjortarna, men kul att drömmen blir av. Det finns så många vackra växthus och om jag skulle ha ett så skulle det vara så stort att det fick plats sittplatser i också, som dom på dina bilder. Vackert så man nästan smäller av.
    Kram Helén

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, när det gäller växthus finns det sannerligen hur mycket som helst att välja på och det gäller att veta vad man vill ha och vad man vill få plats med i sitt hus. Inget impulsköp precis. ;) Jag hoppas att du en dag har ditt hus av glas med sittplatser i Helén. :)

      Kram på dig♥

      Delete
  2. Anledningen var ju tråkig men så kul att drömmen ska bli verklighet. Ibland kan det vara bra låta saker mogna och att tänka några vändor, ibland kör man på utan att tänka alls. Ditt bygge har ju verkligen planerats. Ska bli spännande att följa!
    Kram
    Pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fighten med hjortarna är inte lätt. Under många år gick det hur bra som helst men sedan hamnade vår köksträdgård överst på deras restauranglista och de senaste åren har de gjort fullständig tabberas på allt vad odling heter. Inget har hjälpt. Så nu återstår mur (men det blir först ett stängsel, längre fram en mur) och växthus för att inte bara få lov att odla utan också skörda.

      Hoppas att du har det gott i din fina trädgård Pia.♥

      Kram

      Delete
  3. It is wonderful Charlie that your dream is coming to fruition, having waited and thought about it for so long it will be even more of a treat.
    I do not have a greenhouse but I do have a lovely conservatory attached to the house - we spend so much time in there that I don't know how I would manage without it.
    I shall look foward to seeing photos of your new greenhouse in the future♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you sweet Rosemary and I can imagine having a conservatory is divine. An extra room filled with sunshine. And when you're used to having one I'm sure it would be hard to be without it. Take care my dear and thank you for your kind words.♥

      xx

      Delete
  4. Hello!

    I don't have a greenhouse, but I would love to have one if I could...

    That's so good when a dream, a sweet dream, comes true.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Regina!
      I hope you'll have your greenhouse one day. Hopefully a dream come true. :)

      Take care!♥

      xx

      Delete
  5. Åh va härligt! Ja inte de med hjortarna alltså utan din dröm och att den nu blir verklighet. Vi funderar också på växthus. Men de blir nog att odla ute nästa år och sen kanske satsa på ett växthus. Dom är ju så vackra. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har kämpat mot hjortarnas matlust under flera år nu och försökt med det mesta men nu äter de upp allt de kommer över så nu fungerar det inte längre. Därför blir det en mur (men först ett staket, sedan en mur) och ett växthus. Lycka till med odlingarna och så håller jag tummarna för att det blir ett växthus för er en dag. :)

      Sköt om dig!♥

      Kram

      Delete
  6. Åh så underbart vännen med ett hus av glas, vilka dagar och kvällar du kommer att få där. Härligt! Förstår din frustration över hjortarna, så många gånger under åren jag varit med om att de rensar allt de kommer över. Trist.
    Ser fram emot att följa framväxten av ert växthus!

    Kramar
    Nettan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Under så många år har det gått bra att odla i köksträdgården. Sedan fick hjortarna nys på mina odlingar och i år hann det inte ens bli dags för skörd innan de skövlade allt. Alla grönsaker och varenda bär på bärbuskarna. Så nu får det bli en mur (men först blir det ett stängsel) och ett växthus för att hålla hjortarna borta. Nu vill jag själv få skörda mina odlingar.

      Sköt om dig vännen och trevlig helg på dig!♥

      Kram

      Delete
  7. Det är något som jag också drömmer om att få en dag.Hoppas nu att dina drömmar blir verklighet snart.Kram Ulrika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Ulrika och jag håller tummarna för att din dröm också går i uppfyllelse en dag. :)

      Ta hand om dig!♥

      Kram

      Delete
  8. Vad kul att du ska skaffa ett växthus! Jag drömmer också om ett och precis som du det får inte bli ett tomt skal... Medan du snart ska få leva din dröm, så fortsätter jag att drömma lite till.
    ÅÅÅ vad jag är glad för din skull, det ska bli så spännande att få följa med på din växthusresa!
    (inte för att jag vill skrämma dig, men titta gärna in till Anette med bloggen http://rostochradisor.blogspot.se/ och se vad hon har att säga, hon har fått sitt nu under våren - men med en hel del strul. Man kan ju lära mycket av andras misstag) Ha en underbar torsdag! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är viktigt att lära sig av andras misstag och struligheter och Anette delar så härligt med sig om både det roliga och jobbiga. Bloggvärlden är fantastisk på det viset. :)
      En dag kommer det finnas ett växthus hos dig. Det är jag helt övertygad om. Med din beslutsamhet och odlarglädje så råder det inget tvivel om att ett växthus en dag kommer stå där bland allt det vackra. Så håll fast vid din dröm vännen. :)

      Ta hand om dig!♥

      Kram

      Delete
  9. Tack för dina hälsningar, de värmer så i hjärtat ska du veta! Sen semester för mig som pågår än, & 1 vecka i Skåne hos vänner hanns med innan maken började jobba.
    Vid havet finner jag verkligen ro & ny energi, mitt hjärta tar ett skutt! Någonstans, någon dag finns där en plats för mig. Jag låter drömmen vila & gro liksom din vackra växthusdröm som snart tar fart på riktigt? Jag lovar att det blir underbart och en plats för ännu mer drömmar, tankar, lycka, kärlek och ro. För jag tror att du liksom jag har en förkärlek för dessa platser? :)
    Må så gott & ta hand om dig och de dina
    Kram Marie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig fina Marie.♥ Härligt att höra att du njuter av sköna semesterdagar och vad roligt att ni har varit här nere i södern också. :) Vad skönt att ha funnit en plats där mitt hjärta tar ett skutt. Sådant betyder så mycket. En dröm du ska vårda ömt och en dag Marie... då sitter du där vid havet och ler stort. Mitt i drömmen.
      Jag hoppas innerligt att mitt hus av glas ska bli ett lika älskat hus av lycka som ditt är. Ett växthus som har inspirerat mig mycket.♥

      Ta hand om dig vännen och njut av sköna sommarlediga dagar.♥

      Kram

      Delete
  10. Åh, det är underbart med drömmar och naturligtvis om de blir till verklighet! Hjortdjur är vackra och hör naturen till, men jag förstår dig fullkomligt att det är trist att de äter upp det mesta i grönsakslandet. Men nu tycks tiden vara inne och jag ser fram emot att följa ett växthusbygge! Något som jag själv skulle vilja ha...
    Lycka till!
    Kram, Gunilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kampen mot hjortarna är inte lätt. När 40 stycken samtidigt dundrar in i köksträdgården nattetid då är man ganska maktlös. De är inte mycket för att dela med sig inte. ;) Så nu blir det mur (men först ett stängsel) den sista bit som är öppen och sedan ett växthus för att få lov att ha grödorna ifred.
      Tack snälla Gunilla! :) Jag håller tummarna för att din dröm om ett växthus också blir verklighet en dag. :)

      Ta hand om dig!♥

      Kram

      Delete
  11. Älskar att läsa dina ord och ta del av dina tankar och vackra bilder. Ja vissa drömmar behöver lång mognadstid helt enkelt. Andra drömmar är det nog tänkt ska förbli just drömmar. Jag när t ex en dröm om ett kulturkafé men jag tror att det är en sådan dröm ska ligga i min byxfika som en gnistrande och vacker dröm. Och så förbli.
    Men vad spännande med ett växthuset. Hoppas vi får följa detta. Är övertygad om att du kommer skapa något alldeles magiskt vackert.
    Min dotter håller just nu på att skapa ett orangeri med gamla vackra fönster med både järn och träramar och så slitet gammalt tegel. De har också varit till Skåne och hämtat hem ett mycket vackert dörrpar med blyinfattat glas som ska välkomna in i själva härligheten
    Allt gott och en stor kram till dig

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig kära Emma och tack för dina fina ord.♥ Ja, det är härligt med drömmar på det viset. En del blir verklighet och andra förbli drömmar. Förgyller oss med sin skönhet och låter oss drömma, växa och utvecklas. En del av våra drömmar har kanske som främsta uppgift att glädja oss.
      Vad spännande det låter med dotterns projekt. Spännande och vackert. :)

      Ta hand om dig kära Emma och ha det gott!♥

      Kram

      Delete
  12. Så härligt med drömmar och drömmar som får mogna, ta nya vägar utan att bli övermogna fallfrukter och nu står du där och med ett glashus som du drömt om. Helt underbart! Jag läser, ler och gläds med dig.
    Det kommer att blir det vackraste växthus och dä rkan du skapa nya drömmar.
    Stor kram till dig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Ditte.♥ Ja, jag tror att en del av våra drömmar mår bra av att få mogna lite. Andra behöver kanske handling snabbt innan både tid och mod försvinner. Men några drömmar behöver tid att mogna. Växa och utvecklas. Denna dröm har varit en sådan för mig och det känns bra. Det är fortfarande en lång väg att vandra men det känns bra att ha bestämt sig och ha ett mål.

      Sköt om dig kära Ditte!♥

      Kram

      Delete
  13. Så vackert, klart du ska ha ett växthus på ditt vis. Men vissa drömmar måste få ta tid och ta form.. ska bli spännande att se vad som skapas under drömmar av glas. Varmaste kramen från Liv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig Liv och tack.♥ Just denna dröm har fått mogna under många år. Fått gro och växa sig stark. Det är en skön känsla inombords att den nu sjösätts. Det känns som denna höst har lite av temat att gå från dröm till handling då det är mycket som händer just nu. Spännande och inspirerande. Och du inspirerar ständigt kära vän. Livet är sannerligen här och nu.

      Kram på dig♥

      Delete
  14. Hos oss var det rådjuren som sabbade allt... Vet inte precis om det blir något växthus för oss någon gång, men nog gillar jag tanken! Jag har njutit i svärföräldrarnas fina lilla glashus och tror att det får stanna där. Stort lycka till med era drömmar och planer! Kram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det tycks vara en ständigt utmaning att leva människa och djur sida vid sida. Det är inte alltid vi kör med samma spelregler. Jag förstår ju att de gillar våra grönsaker och bär. Det gör vi också. Men deras skövlingstaktik är ingen höjdare så nu får de helt enkelt leta efter någon annan trädgård att använda som restaurang. ;) Det är gott när man känner att vissa saker hade varit trevligt men att det faktiskt är precis lika trevligt utan. Jag kan känna igen mig i den känslan och alla ständiga val som vi står inför i våra liv. Vad vill vi lägga tid, pengar och energi på och vad bör stanna vid en skön tanke.

      Tack fina du och krama om de dina.♥

      Delete
  15. Ja, vad vore väl livet utan drömmar! Precis som du drömmer jag om ett växthus, men kanske i första hand ett glashus att vistas i! Ligga i en skön säng /stol och läsa när det är lite kallt och blåsigt ute. ..Ja, så där håller jag på och kanske stannar det vid en dröm, men jag har börjat samla på gamla fönster - nu har jag fyra med små spröjs, så vem vet? Himla trist med vilda djur som förstör ens odlingar men kanske fick ni fart nu :)
    All lycka till er! Kram
    Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vi behöver våra drömmar Lisa. Jag tror att de berikar våra liv. Självklart kan vi inte leva mer i drömmarna än i verkligheten men nog skänker drömmar ett extra glitter i vardagen. Och vissa drömmar stannar vid just trevliga drömmar. Och det är gott nog. Medan andra tar de där små stapplande stegen från dröm till handling. Jag hoppas att du en dag har fått ihop dina fönster och påbörjar bygget av ditt glashus kära Lisa. Jag tror att det kommer bli ett rum fyllt med kärlek.

      Ta hand om dig!♥

      Kram

      Delete
  16. Å vad roligt å så härligt att få drömma i lugn och ro tills tiden är mogen. Ser fram emot bilder på drömmen när den står klar.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, en del drömmar är det gott att bära nära hjärtat och låta dem växa och utvecklas. Ge dem den tid de behöver. Detta är en sådan för mig. Tack snälla du.♥

      Kram

      Delete
  17. Växthus att odla i och även att kunna fika i eller varför inte kunna ha en liten middag i, det är en dröm jag har...det ska vara snyggt, lyxigt men praktiskt och bra....nu har jag ju inte någon plats för ett växthus på min kolonilott då man inte får ha hur många bygnader som helst, men en dag så...däremot tror jag du kommer få ett fantastiskt fint växthus att njuta av

    Kram Kajsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig Kajsa.♥ En dag sitter du kanske i ditt växthus kära Kajsa. På kolonilotten eller i en helt annan trädgård. Det är det som är så spännande med livet tycker jag. Att vi inget vet om morgondagen. Allt är möjligt. Tack snälla du.♥

      Kram

      Delete
  18. God morgon Lotta!
    Kikar in och önskar dig en mysig söndag!
    Det var väl ungefär så här dags vi sågs för ett år sedan för en toppen dag på Österlen tillsammans?!
    Så underbart att ni ska genomföra växthus drömmarna! Det kommer ni aldrig att ångra, vi älskar ju verkligen vårt hus av glas!
    Här väntar loppis på vår innergård idag, spännande! G ordnar med café o har bakat muffins.
    Må så gott!
    Stor kram Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Finaste Anna.♥ Ja, vilken härlig dag vi hade tillsammans bland blommor och grönska. Så många sköna skratt och intressanta samtal. Det måste vi verkligen göra om vännen. :) Vilken lycka det är att sitta i ert vackra växthus och njuta av både grönska, goda måltider och samtal. Jag förstår att ni är glada och tacksamma för ert växthus. Och nu hoppas jag kunna återgälda besöken en dag då vi har ett färdigt växthus i vår köksträdgård. :)
      Vad spännande med loppis på er vackra innergård med alla blommande rosor. Jag är övertygad om att det blev en succé och glädje för hela byn med omnejd.

      Ta hand om dig kära Anna och krama om familjen.♥

      Delete