Friday, 1 July 2016

The weekend










Jag vill önska er en riktigt trevlig helg med ytterligare några
bilder från Gotland.
Lite mer av det som gör att mitt hjärta alltid kommer klappa
lite extra för denna ö.
Ljuset, havet, stillheten och all sten.
Sten som likt vi människor formas av vår miljö.
Var och en unik och värdefull.

Jag tycker om hur det gamla möter det nya på Gotland.
Hur de lever sida vid sida.

Och så var det då kardemummabullarna
från Rute Stenugnsbageri.
Jag äskar de där bullarna.
Innerligt och passionerat.
Tillsammans med rökta räkor utgör de mina
guilty pleasures
när jag besöker Gotland.
Galet gott!

Ta hand om er och ha en riktigt fin helg.
Här står loppis på helgens schema.
Och rabarberskörd.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

I would like to wish you all a really good weekend
with some more pictures from Gotland.
A little bit more of what will always make my heart
pound a bit extra for this island.
The light, the sea, the stillness an all the stone.
Stone that like us humans are shaped by their enviroment.
Each and everyone unique and precious.

I enjoy how old meets new in Gotland.
How they live side by side.

And then there is this thing about the cardamom buns
from Rute Stenugnsbageri.
I love those buns.
Deeply and passionately.
Together with smoked shrimps they are my
guilty pleasures
whenever I visit Gotland.
Insanely delicious!

Take care and have a lovely weekend.
Here it's flea market on the schedule this weekend.
And harvestig rhubarbs.


66 comments:


  1. Härliga Gotland. 😊
    Ha det jättefint och mys på...

    Kram ❤

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig och hoppas att du har det riktigt gott i solen.♥

      Delete
  2. Härliga bilder! Får se till att ta en tur till Gotland för att kolla in den ön, har aldrig varit där. Men det ser ut att verkligen vara värt ett besök.
    Färska bullar från bageri - mums!
    Ha det gott vännen! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Yvonne!♥ Jag vet att ditt hjärta klappar extra för grannön Öland men jag tror att du skulle bli förälskad i Gotland också. Det går helt enkelt inte att motstå dess charm. :)
      Mmm, det är inte mycket som slår nybakade bullar. Galet gott!

      Kram på dig

      Delete
  3. I would love so much to visit Gotland one day. The pictures I have seen from bloggers who live there are truly amazing. I never cease to be amazed by your photography too Charlie! And your words that speak straight to the heart.Good luck to your daughter and all the best things to you.
    Happy weekend ahead
    Olympia

    ReplyDelete
    Replies
    1. I do hope you'll be able to visit Gotland one day Olympia. I'm sure you'll fall in love with this beautiful island. One just can't resist. :)

      Thank you so much for your kind words sweet Olymia.♥

      x

      Delete
  4. Smukke billeder og smukke ord :) God weekend !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig kära Miri och tack snälla.♥

      Ha det gott i solskenet!

      Kram

      Delete
  5. Det där bageriet går inte av för hackor. Så goda saker som serveras där. Vi åt någon magiskt god macka minns jag. Fina stenskulpturer du har fångat på bild - tre helt olika personligheter. Önskar dig en underbar helg, jag har precis kokat en sats hallonsylt, inte någon jättestor sats men man får ju koka allt stilla som bären mognar och mognar det gör de! Ha det gott vännen! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Galet goda bullar har de på Rute Stenugnsbageri. Helt klart beroendeframkallande! :)
      Mmm, hallonsylt som är såå gott. Vilken lycka att ha att njuta av i höst. :)

      Ta hand om dig och ha det gott i sommarsolen!♥

      Kram

      Delete
  6. Så fint! Rökta räkor är gott! Här har vi avnjutit vanliga räkor och fredagsfeelingen infunnit sig och jag ser fram emot en toppenhelg. Men jag blev också väldigt sugen på att återse Gotland!
    Kram Annika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmm, rökta räkor så gott. Och med saffransaioli till så är jag helt såld. Älskar det. :)
      Jag hoppas att du snart får återse Gotland Annika. :)

      Sköt om dig vännen!♥

      Kram

      Delete
  7. Härliga bilder från Gotland!
    Har ni hus där eller hyr ni? Jag fick en sån där sova borta box av mannen när jag fyllde år och då kan man välja på ett gäng hotell.
    Det lutar åt att vi tar en natt eller kanske två på Gotland. Mysigt att få komma iväg bara han och jag.
    Var i Visby över dagen för några år sedan med en kompis. Super mysigt.

    Vad spännande för dottern att flytta hemifrån. Nya äventyr.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Kia.♥ Vi hyr. Kravlöst och helt ljuvligt. :) Mysigt att få rå om varandra och jag hoppas att ni kommer att få fina dagar tillsammans på Gotland. :)
      Ja, det är nya spännande äventyr för hela familjen nu när dottern flyttar hemifrån. Nya vägar att vandra. :)

      Ta hand om dig kära Kia!♥

      Kram

      Delete
  8. Livet är härligt, njut! Big time!
    KRAM

    ReplyDelete
  9. Hej finaste Lotta!
    Tack för din kommentar hos mig. Tack för att du tänker på mig och skriver hos mig även om min blogg är så eftersatt. Inte uppdaterad på evigheter. Tiden och framför allt lusten har inte funnits där, vilket jag tycker är jättetråkigt, men det går ju inte att tvinga fram. Sedan jag var sjukskriven för utmattning och efter det att min älskade mamma gick bort i cancer har lusten försvunnit för flera av de saker som i vanliga fall får mig att må bra. Det är märkligt, men så är det. Jag kan bara hoppas att lusten kommer tillbaka för bloggande, fotograferande, trädgårdsarbete osv.
    Men det är inte bara lusten som inte funnits där. Tiden har inte riktigt funnits heller. Sönerna, 10 och 13 år spelar fotboll båda två i varsitt lag och det tar väldigt mycket tid. Mycket tid på ett positivt sätt. Tillsammanstid som är så härlig! Så jag sitter inte här och deppar, jag är tillbaka på banan även om vissa dagar är tunga. Nu har fotbollen sommaruppehåll, barnen har sommarlov, jag och mannen har semester. Jag försöker ta tillvara varje dag och njuta. Jobbar på att inte bli så rastlös av att bara vara.
    På något sätt är det så rogivande att läsa din blogg och se dina vackra foton. Du skriver så bra och tänkvärt och dina foton har den där speciella Lotta-känslan som jag gillar så! Du och din blogg får mig att uppskatta och stanna upp och tänka efter vad som är viktigt här i livet.
    Vet jag att du i alla fall förut inte har haft Instagram (kanske har du skaffat det nu?) men jag vill i alla fall tala om att jag finns där och heter @casalalotta Där uppdaterar jag så gott som varje dag (går ju så snabbt och enkelt!).
    Önskar dig och din familj en riktigt fin sommar med alla spännande äventyr ni ger er ut på!
    Många kramar från Lotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kära Lotta. Tack för dina fina ord.♥ Du har gått igenom en tuff tid och saker och ting måste få lov att ta tid. Du gör rätt som lyssnar på kroppen och lägger din tid på det som är viktigt. Det som du mår bra av och som ger dig kraft. Och förhoppningsvis återvänder din lust för blogg, fotografi och trädgårdsarbete. Och gör det inte det så är det också ok. För då är jag övertygad om att du har funnit andra saker som gör dig glad.
      Dina ord om min blogg gör mig så glad. Och ödmjuk. Över all värme och alla fantastiska människor som kommer i min väg genom bloggen. Tack snälla Lotta för dina ord.♥
      Än har jag inte gett mig in i instagramvärlden. Känner att bloggen räcker för mig. Men jag ska kika in på ditt instagram. :)

      Var rädd om dig kära Lotta och ha en riktigt fin sommar tillsammans med nära och kära.♥

      Kram

      Delete
  10. Va härligt det ser ut att vara!
    Dessa kardemummabullarna ser ju riktigt goda ut, något som man skulle kunna tänka sig en sådan regnig dag. Ta upp lite fika och sitta vid datorn...
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kardemummabullarna är galet goda. Helt klart beroendeframkallande. :)

      Kram på dig♥

      Delete
  11. Gotland är fantastiskt med sin speciella natur. Det är många år sedan jag var där,
    blev inspirerad att resa dit igen av dina underbara bilder!
    Jag önskar dig en skön och trevlig helg!
    Kram
    Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Louise för dina ord om mina bilder och att du blir inspirerad att resa till Gotland igen värmer mitt hjärta.♥

      Kram på dig♥

      Delete
  12. det var dina inlägg från Gotland som för många år sedan fick mig och oss att upptäcka ön. Nu visar du raukar där jag själv har fått stå. Tack för all inspiration! ♥︎

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack själv vännen. För dina fina ord. Och tanken att mina ord och bilder från Gotland fick er att upptäcka ön värmer otroligt gott.♥

      Sköt om dig vännen!♥

      Kram

      Delete
  13. Härliga bilder från vackra Gotland! När man kommer dit vill man stanna. Ha en fortsatt skön sommar och tack för jättefin kommentar hos mej! Kram
    Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Lisa för dina fina ord och ja, nog vill man stanna på Gotland när man kommit dit. :)

      Sköt om dig!♥

      Kram

      Delete
  14. Bästa Lotta,
    Underbara inlägg från din och familjens favorit ö!
    Tack för fin hälsning! Så många fina minnen ni fått med er hem!
    Hoppas ni njutit skön lördag idag! Här hemma har pojkarna lekt riddare mest hela dagen. Jag har serverat riddarpannkaka till lunch.
    Må så gott, vi hörs Lotta!
    Kram Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhh, den där härliga riddartiden som är så rolig! Minns när våra barn lekte riddare, prinsessor och drakar hela dagarna. När det var svärd och pilbåge som gällde och Robin Hood nästan var som en familjemedlem här hemma.;) Jag hoppas att ni njuter av sköna sommardagar kära Anna. Denna tid är nästan magisk.
      Och tack snälla för dina fina ord som värmer ikapp med sommarsolen.♥

      Kram

      Delete
  15. Dear Charlie - Gotland has a special place in your heart and it is easy to see why. It looks like a little piece of heaven that time forgot. The stones on the beach speak of antiquity and times long past. Cardamom buns and smoked prawns, something I have never tried, but the combination sounds intriguing.
    This is a special summer for you and your family Charlie - take care and enjoy♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, Gotland will always have a special place in my heart. The island has forever stolen a piece of my heart to make sure I'll return. Again and again. And I do. I love how old meets new. How they live side by side in perfect symbiosis. Cardamon buns and smoked prawns are delicius but are eaten seperately (well, I haven't actually tried them together so who am I to speak ;)). Smoked prawns with saffron aioli is o die for and caramom buns... well, I need to say no more. They are pure heaven :)

      I hope you are having a lovely summer toether with family and friends sweet Rosemary. Take care.♥

      x

      Delete
  16. Jag tittar på dina underbara bilder från Gotland och de tillsammans med texten ger mig så mycket.
    Stillhet, ro, harmoni och många tankar....
    Och en fundering om vart jag är på väg...
    Kanske är resan målet i sig.
    Stor kram och jag önskar dig en fin helg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig kära Ditte och tack för dina ord. Ord som får mig att le och känna tacksamhet över alla dessa vackra möten här i bloggvärlden. Tack för att du finns där ute och strör så mycket värme och glädje omkring dig.♥

      Ha en fortsatt fin sommar och trevlig helg på dig.♥

      Kram

      Delete
  17. Tack rara goa Lotta för sommar hälsning
    Kärvänligt av dig att tänka på mig.
    Jag har fortfarande ej fått min dator i ordning därför är det tystnad på min blogg. Det har oxå varit Full rulle med olika händelser så tiden har inte funnits för datorn. Gillar ej att skriva på mobilen för pillrigt.
    Vi har oxå varit på Gotland i juni.
    Håller med dig om allt vackert du skriver om den ön ( öka, som de säger)
    Du finner alltid de finaste orden när du berättar om något.
    I Rute har vi oxå köpt bröd och bullar
    Vi bodde i Ljugarn, Kräklingebo Eksta detta året.
    Jag längtar redan efter Gotlands atmosfär.
    Önskar dig kära vän en underbar tid på den magiska öja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tänk att vi kanske susade förbi vandra där på de gotländska vägarna i juni Eva. Med solen lysande från den klarblå himlen och på väg mot nya äventyr. :)
      Trist med datorstrul. Jag hoppas att det löser sig. Blogga när du har tid och lust Eva. Vi finns där när teknik och blogglängtan samarbetar. Det vet du. :)

      Ha det så gott i sommarsolen och sköt om dig!♥

      Kram

      Delete
  18. Jag hann inte skriva färdigt hi hi ...
    Något finger var 'i vägen' och vipps ..
    Öja säger Gotlänningarna o inget annat.
    Må så gott många kramar Eva.

    PS. I morgon åker vi till Öland hälsa på barnbarn Jennie med familj.
    De bor i fin stuga på Ekerum så vi fick gärna stanna någon natt. Vips då sticker vi på direkten hi hi . .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas att ni fick njuta av fantastiskt fina dagar tillsammans med barnbarnet med familj på Öland. :) En ö som jag har hört så mycket gott om men som jag ännu inte har haft möjlighet att besöka.

      Kram på dig♥

      Delete
  19. Loppis och rabarber låter helt perfekt för en helg i juli.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, sommaren har sannerligen mycket trevligt att erbjuda. Fungerar båda lika bra oavsett väder. :)

      Kram på dig ♥

      Delete
  20. Vi har pratat om att semestra på Gotland nästa år,det är verkligen vackert där.Ha en fin vecka! Kram Ulrika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan bara instämma Ulrika; det är vackert på Gotland och jag hoppas att ni får njuta av fina dagar på ön nästa år. :)

      Sköt om dig!♥

      Kram

      Delete
  21. Härligt att höra att du har det bra. Ha en fortsatt fin semester.
    Kram Birgitta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Birgitta för din omtanke och jag lovar att njuta allt vad jag kan :) Jag hoppas att du också har det riktigt bra och njuter av sköna sommardagar? :)

      Kram på dig ♥

      Delete
  22. Fler än jag som ägnar helgen åt härliga upplevelser. Bullarna ser förföriskt goda ut. För något år sedan försökte jag göra lika snygga bullar, så där knutna och vackra, men mina såg mer ut som e sprängts när de kom ut ur ugnen. De smakade dock fantastiskt.

    Just nu är det storm på Skånes västkust och en helt orörd arbetsdag ligger framför mig. Lite jobb till innan semestern.

    Till dig önskar jag en skön och härlig sommar, där du får fånga & upptäcka allt du vill och kan.

    Njut och må gott
    Kram Kajsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår precis hur du menar Kajsa. Även jag har försökt få till snygga knutna bullar men icke att de liknar något ens i närheten av de snygga bageribakade. Men skam den som ger sig. En dag ska jag få till det. Gott smakar iallafall även hembakta trasselbullar. ;)

      Sköt om dig kära Kajsa och hoppas att du njuter av sköna sommardagar.♥

      Kram

      Delete
  23. Ljuvliga bilder från vackra Gotland! Du fångar det så fint i dina bilder och jag kan känna lugnet i dem. Hoppas ni slipper det regn och rusk som just nu drar över södra delarna av Skåne. Jag undrar i mitt stilla sinne var sommaren tog vägen, men jobbar vidare nu när frukostpausen är över.

    Ha en fortsatt god vecka, finaste Lotta! Må bäst<3
    Kram
    Suz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig kära Suz och tack för senast.♥ Jag hoppas att ni njuter av sköna soliga dagar och livets goda och får en fantastiskt fin helg. :)

      Kram på dig♥

      Delete
  24. Vilka bilder Lotta ♥. Jag läser ikapp och njuter av såväl text som bild och önskar dig en riktigt vacker onsdag. Härligt att jag får se världen genom dina ögon en stund ♥.
    Kramar från Liv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kära Liv.♥ Tack snälla du för dina ord som lyfter och gör mig så glad. Tack för att du finns och sprider så mycket glädje och värme.♥

      Kram

      Delete
  25. Underbara Gotland och underbara foton! Det första fotot begrundade jag länge...och så skriver du så vackert!
    Kramar, Gunilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram på dig Gunilla och tack snälla. Kärlek till dig.♥

      Delete
  26. Mums på olika sätt. Jag älskar också Gotland och längtar ofta dit.
    Kram Bosse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har man en gång förlorat sitt hjärta till ön så är det för alltid något som drar en tillbaka. Och vi dras mer än gärna tillbaka, eller hur Bosse? :)

      Kram på dig♥

      Delete
    2. Så är det Lotta. Därför kunde jag inte låta bli att gå in här igen och njuta av det "solsken" som du ger mig. Många gånger har jag tänkt tanken att jag skulle vilja bo på Gotland några år av mitt liv. Har du också tänkt det?
      Kram Bosse
      Ps. Var har ni bott på ön?

      Delete
    3. Ja, vi är nog många som skulle kunna tänka oss att tillbringa mer tid på Gotland. Och visst finns drömmen om ett eget boende på ön. Tänk att skriva där när höststormarna piskar mot fönstret. Vem vet... en dag kanske. :)
      Vi har bott i Bläse, Rute och längs Ekstakusten under våra år på ön. Ekstakusten är favoriten dit vi återvänt flest gånger. Pärlan i vårt gotländska halsband.♥

      Kram på dig

      Delete
  27. Tack Lotta för din fina hälsning hos mig. Dina ord glr mig varm och glad.
    Blogga ska vara lustfyllt och frigörande för mig och känna att orden blir rätt. Nu har semestern börjat och i morgon bär bilen till mitt Österlen och vidare till Gotland. Kan det bli bättre. Så ser du en mörkhårig med vind i håret och skratt i benen på en grusväg så är det bara att vinka.
    Troligtvis är det jag :-)
    Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt Linda! :) Jag hoppas att ni njuter av fantastiskt fina dagar på Österlen och Gotland och har fått fylla kropp och själ med skön semesterkänsla. Vem vet, kanske har vi susat förbi varandra utan att veta om det. ;) Och du, blogga när du har tid och lust. Kravlöst och med glädje ska det vara, eller hur? :)

      Ha fina sommardagar och sköt om dig!♥

      Kram

      Delete
  28. That looks so wonderful sweetie:-) Love your pictures as always and the post gives me peace, joy and inspiration. I have been low on blogging lately... ever since my mum fell sick and passed away in march. its been a very hard time. But feeling the strength getting back... Thank you for your heartwarming supporting words on my blog. feeling grateful I have connected with a gentle kind friend like you. Sending lots of love. Eli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sweet Eli.♥ I'm so sorry to hear about your mum. It's so hard when we loose the people we love. Life just never becomes the same. Big warm hugs to you sweet Eli and I'm so thankful our paths crossed in this blogworld. Take care my dear friend.♥

      x

      Delete
  29. Dina vackra bilder får mig att längta tillbaka till denna fantastiskt vackra ö. Vi har varit där vid flera tillfällen men längtan dit tar aldrig slut. Kramar Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Anita.♥ Och jag förstår precis hur du menar, längtan till ön... den finns där ständigt. En förälskelse som aldrig falnar. :)

      Sköt om dig!♥

      Kram

      Delete
  30. Jag har i så många år drömt om att besöka Gotland. Det verkar vara en så fantastisk ö och alla som varit där verkar helt förälskade. Jag hoppas att jag en dag kan åka dit och få se allting. Njut ordentligt nu! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas att du en dag får möjlighet att besöka denna vackra ö och förhoppningsvis falla huvudstupa förälskad som så många av oss gör. Det är något visst med denna ö. :)

      Njut av fina sommardagar i solen!♥

      Kram

      Delete
  31. Min och makens enda "misslyckade" semester var nog den då vi cyklade på Gotland. Vi blev dock betagna av landskapet och bestämde oss för att någon gång komma tillbaka, nästa gång med annat fordon... 😂 Tack för vackra bilder! Jag hoppas du har en skön sommar. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trist med misslyckad semester men förhoppningsvis får Gotland en andra chans och ni en bättre upplevelse. :)
      Tack själv vännen.♥ Tänker på dig och de dina och önskar så att ni ska få magiska sommardagar. Dagar fyllda med tillsammans och kärlek. Var rädd om dig Monica.♥

      Kram

      Delete
  32. Å, vad fint med de Gotländska raukarna! Jag har aldrig varit på Gotland, hamnar alltid på Öland men där finns också raukar och rökta räkor. Det är så fint! Någon gång hamnar nog vi också på Gotland, det är ju rosornas ö så dit måste jag bara åka.

    Du skriver som alltid så fint!
    Önskar dig och de dina en fortsatt fin julimånad!

    Kramar Christina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror att du kommer hamna på Gotland en dag Christina och jag är övertygad om att det kommer bli kärlek vid första ögonkastet för både dig och ön. :)
      Tack snälla du. Kärlek till dig.♥

      Jag hoppas att du har det gott i sommarsolen kära Christina.♥

      Kram

      Delete