Sunday, 5 June 2016

Strawberry ice cream and beautiful summer nights






Vilka dagar vi har fått njuta av.
För att inte tala om kvällarna.
Magiska sommarkvällar.
Ljusa och varma och helt underbara på det där sättet
som gör att jag vill omfamna dem och spara i hjärtat.
Länge, länge.

Det är svårt att gå in och lägga sig på kvällarna numera.
Jag vill bara stå där barfota i gräset och lyssna till fåglarnas kvitter
och känna vinden fladdra i mitt hår.
Dofterna som är så intensiva denna tid.
Rödklöverfältens vackra blom och doft som blandas med rosorna som slog
ut en efter en under dagen som gick.
Just nu känns det som vi lever i fullständig samklang
med sommaren och naturen.
Det är vackert och intensivt på en och samma gång
och jag kan inte få nog.






Det är inte bara i naturen det är intensivt.
Livet är intensivt och verkligen här och nu i denna stund.
Födelsedagskalas, studentbal och student.
Det är så många fina stunder vi får uppleva dessa intensiva veckor
och mitt stolta modershjärta fullständigt svämmar över.
Våra älskade döttrar.
Kärleken är oändlig.





Just nu kan jag inte få nog av kombinationen
jordgubbar och glass.
Jag är ingen stor glassälskare, det måste jag medge,
men sätt en glassmaskin i mina händer och jag är helt såld.
Glass kan smaka glass
och glass kan smaka helt gudomligt.
Denna smakar gudomligt.

Jordgubbsglass

Ca 200 g färska jordgubbar
100 g socker
3/4 dl mjölk
1 dl grädde
(urskrapade frö från 1/2 vaniljstång - valfritt)

Mixa jordgubbar och socker i en mixer.
Tillsätt mjölk, grädde och ev. vaniljfrön
och mixa ihop allt.
Häll sedan blandningen i en glassmaskin
och följ de anvisningar som gäller för din maskin.


Gudomligt gott!

*********


Här fortsätter student- och sommarbubblan några dagar till.
Intensivt och härligt.
Skratt och tårar
Framtidshopp och förväntan inför äventyret som väntar.


"För jag tror när vi går genom tiden. Att allt det bästa inte hänt än."
                                                                   
                                                                           -Håkan Hellström



Ta hand om er i sommarkvällen!


Kram



29 comments:


  1. Visst är det en underbar tid vi har nu? Magiskt 👃🏵🌹🏵

    Dina bilder har mina favofärger. 😄

    Kram å må gott ❤

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ren och skär magi. Åhh, vad jag älskar juni!

      Sköt om dig och ha det riktigt gott!♥

      Kram

      Delete
  2. Ljuva, ljuva sommartid!!! Jag fullkomligt bubblar av lycka denna ljuvliga försommar.
    Så spännande med student Lotta!
    Hälsa familjen och njut!
    Stor kram Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår att du bubblar Anna och jag tror att vi är många som delar din känsla. Denna tid är så otroligt vacker. Ren och skär njutning.
      Ja, det är intensiva studentdagar nu och utan mina handskrivna små listor hade jag förmodligen varit förlorad. ;) Mammahjärtat nästan spricker av stolthet och jag är så glad över att få vara med på resan. Att få dela deras förväntan och glädje.

      Ta hand om dig kära Anna och krama om familjen.♥

      Kram

      Ps. Jag hör av mig vännen när vi kommer ut på andra sidan studentbubblan.♥

      Delete
  3. Ja, vilka underbara morgnar, dagar och kvällar! Fast det behövs regn....
    Glass och gubbar är så gott, men har du prövat rysk yoghurt till? Det är min favorit...supergott!
    Så fina och läskande foton...mums!
    Kram, Gunilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, markerna skriker efter regn just nu. De antal mm regn vi har fått under maj månad går att räkna på en hand och nu börjar torkan göra sig ordentligt påmind. Djur och natur lider och även om jag älskar dessa solvarma dagar och nätter önskar jag regn nu. Regn som ger kraft och liv. Och sommarregn kan vara så otroligt vackert det med.

      Tack för tipset om rysk youghurt. Det får jag definitivt testa. :)

      Tack snälla Gunilla för dina fina ord och sköt om dig.♥

      Kram

      Delete
  4. Ja det är verkligen en härlig tid nu, ljusa sommarkvällar som gör att man helt och hållet glömmer bort vad klockan är.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan bara nickande instämma. Maj och junis ljusa sommarkvällar är oslagbara. Magi som bara naturen kan skapa och vi tar tacksamt emot och njuter. :)

      Ta hand om dig!♥

      Kram

      Delete
  5. Can I stop the clock? - I wish I could. I too love this time of year, but possibly the love and intensity would not be so great if we did not experience the long grey wait!
    I love making ice cream too, such rewards easily attained, so will try out yours - I have just made a new to me ice cream, which I will post in a few days times.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I know the feeling sweet Rosemary and I agree with you, it is probably the long winter and all the greyness that makes us appreciate this time of year so much. Those long and beautiful summer nights one wish would never end. Pure magic.

      Take care sweet Rosemary and I wish you a lovely week.♥

      Delete
  6. vackra bilder till ett riktig vacker in lägg :) DU har fångat sommaren - med ord och bild!
    Önskar dig en bra dag idag och en minst lika fin fortsättning på veckan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Eva för dina fina ord. Kärlek till dig.♥

      Detsamma önskar jag dig. Ha det så gott i solskenet.♥

      Kram

      Delete
  7. Ja, tänk så mycket lättare det är när solen skiner och vi får långa ljusa kvällar! Hemmagjord glass har jag ej smakat men man blir onekligen sugen när man ser bilderna.
    Kram
    Pia

    ReplyDelete
  8. Visst är det härligt nu!!
    Vi har mycket nu med även om vi inte har något student, det tar vi nästa år. Ska bli kul!
    Snart lite semester så vi får lite tid att bara vara.

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    ReplyDelete
  9. Ja, visst är det härligt nu, när man sent om kvällarna står där i duschen och skrubbar fötterna rena efter dagens barfota liv. Ljuvlig är vad det är! Har ingen glassmaskin, men jag passar vidare receptet till syrran - hon köpte en för ett tag sedan =) Har man tur blir man då bjuden på glass. Den ser förföriskt god ut. Studentbubblan.... känns som om det var typ några år sedan man själv gick ut (men i verkliga livet är det 26 år sedan, men tiden går ju fort när man har roligt, så det är väl det jag har haft) Eller snarare har, haft heldagar i trädgården nu och fler idéer poppade upp under eftermiddagen. Det kommer med alla sannolikhet att bli fler pioner på Skogsliden till hösten! Du ha en fin vecka och njut av livets goda dagar =) Ljumma sommarkvällar och nätter. Sova kan vi göra i november, för det är ju nu livet leker! Kram

    ReplyDelete
  10. Underbart! Rosor som slår ut <3 Vackert och väldoftande på en och samma gång!
    Jordgubbsglass....så gott med egen hemmagjord. Det var länge sedan jag tog mig tid att göra egen glass, men det blir så mycket godare!

    Ha det fint!
    Och njut vidare i sommaren!

    Kram Christina

    ReplyDelete
  11. Vilken hyllning till den svenska sommaren Lotta!
    Den vackraste tiden är nu innan sommaren blivit "mogen".
    Mmmm, vilken god glass! Jag kommer för ett smakprov. ;)
    Kram!

    ReplyDelete
  12. Hej kära vän! Vilken lycka att läsa igen alla inlägg jag missat och det bästa av alla är att du är friskförklarad och botad från cancern. Jag gläds enormt med dig och din familj. Jag är usel på att blogga för tillfället men jag kommer nog igen, det är så mycket annat som jag prioriterar just nu, som att passa våra barnbarn vilket är en stor lycka. Jag kände ändå att jag ville skriva några rader till dig eftersom du gett så mycket positiv energi till mig, jag mår strålande och känner verkligen att livet är underbart och tänker knappt alls på att det nästa vecka redan gått ett år sedan jag upptäckte knölen....man måste säga att vi båda är lyckligt lottade som hade tiden på vår sida och upptäckte eländet i tid. Nog om detta. Jag vill önska dig och din familj en underbar sommar och jag vet att du liksom jag njuter av livet! Ha ni vägarna förbi måste ni komma in på en fika eller lite mat. Hör i så fall av dig till min mobil (070 1735887) Stor sommarkram från Lotta

    ReplyDelete
  13. Vackert inlägg som vanligt med en harmonisk kombination av ljuvliga bilder och tänkvärd text.
    Jag håller med om att man inte vill gå in. Ibland går jag upp och ut på natten bara för att få insupa härligheten. Lycka till med alla festligheter.
    Kram Bosse

    ReplyDelete
  14. jag är en riktig glassälskare och mest av allt älskar jag hemgjord jordgubbsglass. Det kan man leva på länge.
    Det är magiskt nu med de ljusa kvällarna och allt det gröna i naturen som exploderat. Vallmon i år slog ut och vissnade nästan på samma dag. Det gäller att vara där och vara uppmärksam.
    Kram

    ReplyDelete
  15. Ljuvliga bilder och så frestande.
    Önskar att jag vore mer i samklang med allt, just nu rusar jag omkring känns det.
    Men snart så och jag ser njutläge framför mej

    Kram

    ReplyDelete
  16. Your stawberry icecream looks delicious I was going to make some this weekend so will try your recipe! I woke up at 4am the other morning and couldn't believe it was so light outside! So glad you have been having so wonderful family celebrations. Sarah x

    ReplyDelete
  17. Åh så gott och vilka fina bilder det måste jag testa med egen jordgubbsglass. Körde ju ett glassrace ett slag men nu har maskinen vilat sig ett tag. Hoppas ert studentfirande gått bra och ni hade vädret med er. Vi pustar ut lite nu efter ett lyckat firande för vår "minsting" vi klarade oss från skurar under utspring och flakfärd det var det viktigaste. Många gäster och roligt att så många fjolårsstudenter dök upp spontant hos oss. Det blir jag glad av. Är ju bara ett drygt år mellan våra killar så de har ju många gemensamma kompisar. Ha det så bra!
    Kram Annika

    ReplyDelete
  18. Ett ljuvligt inlägg fylld av glädje, lycka och sommar. Jag blundar och kan plötsligt se mig själv i din trädgård, barfota och med mitt korta hår som står rakt upp/ut i vinden.
    En skön känsla och jag är tacksam över att få ta del av detta.
    Underbara bilder som är sommar!
    Stor kram!

    ReplyDelete
  19. Den vackraste tiden är nu, hela tiden där man faktiskt är i nuet och just nu är tiden så intensiv med dofter, växande och förväntningar. Ska sommaren bli fin eller ska den bli blöt och grå? Eller man kanske bara glider med... Just nu är det knottens mest intensiva tid hos oss och vi jagar mellan boningshus och lusthus för att de inte ska få så mycket av oss.

    Tack för dina kommentarer hos mig! Det är bra här i min vrå av världen och just nu går jag och väntar på sommarens ledighet.

    Du skriver som alltid så vackert här på bloggen och dina bilder är lika vackra de :)

    Kram!

    ReplyDelete
  20. Vi kom tillbaka till ett lite regnigt och kallt Sverige, men det är okej. Här finns familj och saknade vänner. Kvar vid Klippiga Bergen finns maken och saknade och älskade vänner. Det är svårt att hänga mellan två världar!

    Vi har också firat av en student. Hon har varit lite frustrerad över att inte få jobba i USA (våra visum låter bara maken jobba i USA) och att knappt ens få chansen här i Sverige där dåligt betalda ungdomsjobb inte anses vara "fina" nog. Nåja. Hon har förhoppningsvis många långa arbetsdagar framför sig, så längtan är kanske lite bortkastad i det här läget! Kram...

    ReplyDelete
  21. Tittar in och önskar dig en fin midsommarhelg!
    Kram till dig min fina bloggvän =)

    ReplyDelete
  22. Fina LOtta! Jag tittar bara in för att se hur du har det och önska dig en fortsatt fin sommar. Har redan kommenterat detta inlägget en gång tidigare, om jag minns rätt.
    Hoppas att du haft en underbar midsommar <3 Jordgubbsglassen ser fortfarande lika lockande ut :)

    Ha det gott! Kramar Christina

    ReplyDelete
  23. Hoppas du njuter och har det bra i sommaren 2016 och hade en magisk midsommar.
    Bossekram

    ReplyDelete