Wednesday, 29 June 2016

Gotland






Efter intensiva veckor med studentbal, förberedelser, studentfirande,
födelsedagskalas och livet i övrigt här på gården
var det skönt att få landa på Gotland.
Denna vackra ö 
som de senaste åren har blivit min extra lunga.
En plats där min kropp och själ finner ro.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
After intense weeks with prom, preperations, graduation,
birthdayparties and everyday life here on the farm,
it was good to land on Gotland.
This beautiful island
which these past years have become my extra lung.
A place where my body and soul finds peace.






Lugnet som infinner sig i samma stund vi rullar av färjan.
När jag känner vinden i mitt hår och lukten från havet.
Det speciella ljuset som alltid bländar mig.
Känslan av att komma hem.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
The tranquillity which spreads at that same moment our car
roll off the ferry.
When I feel the wind in my hair and the smell from the sea.
That special light which always blinds me.
The feeling of coming home.





Vi susar fram på vägar som nästan ligger tomma.
Tiden innan turistströmmarna.
Det finns inga köer vid Fåröfärjan
och i Visby ingen trängsel.
Det ligger ett lugn och en förväntan över ön
som jag tycker om.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
We drive roads that are almost empty.
This is the time before all the tourists arrive to the island.
There are no queues at the ferry to Fårö
and no crowds in Visby.
There's a calmness and an expectation over the island
which I like.




Jag njuter lite extra av lugnet före stormen.
Jag är inget bra på det där med köer och trängsel.
Kanske är det något som kommit med åren.
Jag vet inte.
Iallafall njuter jag av kunna gå ner till badbryggan
och upptäcka att jag har den helt för mig själv.
Hälsa och prata några ord med grannarna.
Kravlösheten och det enkla.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
I enjoy the lull before the storm a little extra.
I'm no good with queques and crowds.
Maybe it's something that has happened through the years.
I don't know.
Anyway, I enjoy being able to walk down to the wooden pier
and find that I have it all to myself.
Say hi and talk a few words with the neighbours.
The ease of it all.




Vi fick uppleva underbara dagar på ön.
Dagar fyllda med sol, skratt och tillsammans.
Sköna känslor som vi, tillsammans med de vackraste av minnen,
tog med oss hem.
Och vi fortsätter med tillsammans.
Om några dagar flyttar äldsta dottern hemifrån
och en ny tid och nya äventyr tar vid.
Så vi kramar ut det allra sista av det gamla och låter ordet 
tillsammans fylla dessa dagar.
Och så kramas vi mycket.
Gråter en liten skvätt också.
Men mest kramas vi och skrattar och ser fram emot nya äventyr.
Tillsammans. 


Ta hand om varandra i sommaren
och tack för alla ord och all värme.
Trots den försummelse som har varit bloggens öde på sistone.
Ni är fantastiska!



¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

We had wonderful days on the island.
Days filled with sun, laughter and being together.
Good feelings which we, together with the most beautiful memories,
brought home with us.
And we continue with together.
In a couple of days the oldest daughter is leaving home
and it is time for a new era and new adventures.
So we squeeze out the last of  the old and let the word
together fill these days.
And then we hug a lot.
Cries a bit too.
But mostly we hug and laugh and look forward to new adventures.
Together.


Take care of each other in the summer
and thank you for all words and all your warmth.
Even though this blog has been way to neglected this past weeks.
You are amazing!

32 comments:

  1. Visst är det skönt att ha ett eget paradis på jorden!
    Håller med dig, skönt att slippa alla turister och ha hela ön för sig själv!(jag har bara varit på Gotland en gång och då i början på juni - lugnt och skönt) Lata härliga dagar som ni så väl behövde efter allt där hemma. Fortsätt nu och njut av sommaren och de nya äventyren som väntar bakom knuten. Varma sommarkramar =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag tror att vi alla behöver ett eget litet paradis på jorden. Oavsett om det handlar om minuter, timmar, dagar, veckor eller år som vi har möjlighet att tanka kraft just där. Och har vi tur finns det flera sådana små paradisställen i vår vardag att njuta av.

      Ha en fortsatt fin sommar!

      Kram

      Delete
  2. Att få landade en magisk plats och bara andas efter allt som det innebär med att ha ett barn som tar studenten är guld värt. Härligt att ni har haft sköna vilsamma dagar. Har tänkt på dig och de dina.

    Sommarkramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dagarna på ön var underbara och precis vad vi alla behövde efter de senaste intensiva veckorna. Bara vara tillsammans och njuta av ledighet.

      Ta hand om dig Nettan och ha fina sommardagar!

      Kram

      Delete
  3. Gotland är så fint! Några av bilderna får mig att tänka på Saltkråkan, sommar och salta bad.
    Ser fantastiskt ut och låter som fina dagar!
    Kram Annika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Annika för dina fina rader och de fina sommardagarna på Gotland kommer vi bära med oss länge, länge.

      Ta hand om dig och så hoppas jag att även ni har landat efter studentfirande och får njuta av sköna sommardagar.

      Kram

      Delete
  4. Jag är så glad över att jag har fått komma med dig, i text och i otroligt vackra bilder till Gotland. DEt gav mig ro att läsa och se bilderna och tillfälle att minnas de somrar jag var där när våra döttrar var små.
    Till Gotland och till Fårö har jag återvänt flera gånger , men senast var 1994, så det är nog snart dags igen.
    För dig väntar nu mycket med en dotter som flyttar och jag vet hur tomt det blir. Men tomheten fylls av vackra minnen och av livet som går vidare.
    Kramar, skratt och fler kramar är en god start mot ett nytt äventyr.
    Stor kram och många tankar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack fina Ditte för ord som värmer och lyfter. Har man en gång lämnat en bit av sitt hjärta på ön så tror att det blir så att man gärna återvänder. Det är något visst med denna Östersjöpärla och jag hoppas att ni två snart möts igen.
      Dina ord gör så gott Ditte för visst är det så att tomheten och saknaden skrämmer lite. Förändring är inte alltid lätt. Men jag väljer att se det som att dottern inte lämnar ett hem utan hon får ytterligare ett. Två platser att kalla hem och känna trygghet i.

      Ta hand om dig kära Ditte och ha en fin sommarhelg!

      Kram

      Delete
  5. Tack kära Lotta för fina ord till mig! Låter fint att ni haft härliga dagar på Gotland. Man behöver sådant som fyller på ens inre med ljuvliga minnen.
    Det skulle vara så fantastiskt roligt att få träffa dig och få krama om dig. Kan du inte göra en liten utflykt neråt min by med eller utan sällskap? Slå en signal till 070-5600236.

    Stor och varm kram från Märit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast vi har egentligen usel mobiltäckning, så prova först 046-63029./Märit

      Delete
    2. Tack snälla du för din värmande inbjudan och jag håller med dig om att det hade varit så roligt att träffas. Jag sparar dina telefonnummer och hoppas att vi kan få till en liten träff i sommar. :)
      Jag hoppas att allt är gott med er och att ni får njuta av riktigt sköna sommardagar i er vackra trädgård.
      Ta hand om varandra!

      Kram

      Delete
  6. Så smukke billeder fra den ø, jeg gerne vil besøge :) Et nyt livsafsnit begynder, når vores børn flytter fra os og det skaber mange følelser. God sommer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Miri och välkommen tillbaka till bloggvärlden igen. Härligt att ha dig tillbaka! Jag hoppas du får möjlighet att besöka Gotland en dag. Jag är övertygad om att du kommer tycka mycket om ön.
      Ja, livet har sina olika faser och förändras ständigt. Precis som sig bör. Och förändring kan vara både härligt och svårt på en och samma gång.

      Tack för dina fina ord Miri och njut gott av sommaren!

      Kram

      Delete
  7. Underbara bilder och text som andas sommar, lugn och harmoni! Och du får mig verkligen till att längta till Gotland - en underbar ö som jag endast besök två gånger och det var när barnen var små. Så nu får jag lägga till Gotland på min önskelista över resmål. Hoppas du får fina dagar nu på din ö! :)
    Kram, Gunilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Gunilla för dina rara ord. De får mig att le stort. Tack! Och jag hoppas att du snart får möjlighet att återvända till Gotland.

      Ta hand om dig och ha en riktigt fin helg!

      Kram

      Delete
  8. Åh Gotland, ett ställe som jag verkligen vill besöka. Hör så många prata så bra om Gotland, att det ska vara så fint där. Nästan som att man upplever att de pratar om Gotland som ett helt eget land.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror att du skulle tycka mycket om Gotland och nog är det något visst med denna vackra ö i Östersjön. Lite som att komma utomlands nästan då färja eller flyg är det som står till buds. En ö fylld med vänliga öbor, ett ljus som är magiskt och den ständiga närheten till havet. Jag hoppas du får möjlighet att besöka Gotland en dag.

      Sköt om dig!

      Kram

      Delete
  9. Härliga Gotlandsbilder som verkligen andas lugn, ro och stillsamhet. Njuter. Förstår att ni måste ha härliga dagar.
    Efter den intensiva våren och försommaren känner jag mig lite sliten och längtar också efter lugnet.
    Ha det fint
    /Anette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Anette för dina fina ord. Vad glad jag blir! :) Jag hoppas att lugnet väntar på dig runt hörnet Anette. Vi behöver de där stunderna då vi drar i handbromsen och stannar upp lite. Det är så mycket vi vill och ibland glömmer vi bort att tanka energi mellan varven. Jag hoppas att lugna och sköna sommardagar väntar dig Anette. Och fina skördedagar i er fina trädgård.

      Ta hand om dig!

      Kram

      Delete
  10. Gotland! Vad ljuvligt! Där har jag aldrig varit med av någon anledning är jag säker på att jag skulle gilla ön om jag kom dit. Vi brukar ju åka till Öland eftersom svärfar kommer därifrån och maken känner att han har band till den ön.

    Vackra bilder bjuder du på som vanligt!
    Ha det riktigt fint!
    Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är helt övertygad om att du skulle tokgilla Gotland kära Christina. Och Gotland skulle tokgilla dig. Jag har minsann aldrig besökt Öland. Det har bara inte blivit av. Vi har med andra ord båda två en ny ö att besöka och upptäcka framöver. :)

      Tack snälla du för all värme. Som alltid lyfter du med dina ord. Tack.

      Ha en fin sommarhelg Christina!

      Kram

      Delete
  11. Härligt att du hittat en plats som ger dig lugn! Lugn utan en massa människor - helt underbart!
    Jag gillar inte heller när det är högsäsong på ön, fast jag har ju Öland som min oas. Att få vandra och vara som man vill i egen takt utan att trängas. Det hör till livets godheter.
    Ha en fortsatt härlig sommar! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar ju andra människor. Det är när semester och ledighet tillbringas mer i olika former av köer och trängsel som jag tröttnar. Det är nog därför jag tycker så mycket om tiden precis innan turistsäsongen sätter in på allvar. Lugnet före stormen. ;)

      Sköt om dig Yvonne och njut av ditt Öland!

      Kram

      Delete
  12. Åhh, också jag ska hem till min hemö gotland denna sommar. Vi har inget eget paradis där, utan hyr olika ställen. Kanske det någon gång blir tillfälle att få ett eget sommarbo, på "min" ö... Slutar inte hoppas.
    Stor kram.Åsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad glad jag blir av att höra att du ska hem till ditt Gotland i sommar. Jag vet hur mycket ön betyder för dig Åsa så därför blir jag varm inombords av att veta att du ska dit i sommar. Härligt! Njut av fina sommardagar och ta hand om dig!

      Kram

      Delete
  13. Det låter som så magiska dagar, vad vi behöver såna kraftplatser att njuta och umgås på. Om några veckor åker jag upp till en av mina sådana platser och det ska bli alldeles, alldeles underbart.
    Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår att du längtar kära Liv. Ja, vi behöver våra kraftplatser. Platser och människor där tryggheten och kärleken bor. Där lugnet infinner sig och vi kan gunga i takt med livet. Jag blir så glad över att höra att du snart är på väg till en av dina sådana platser.

      Fina sommardagar önskar jag dig kära Liv.

      Kram

      Delete
  14. Åh vilka underbara bilder, det måste ha varit fantastiskt att få njuta stillheten och lugnet där! Och vad härligt att ni fick sköna dagar efter en så intensiv vår. Jag instämmer till fullo, låter gärna bli att besöka typiska turistställen mitt i högsäsong. Det blir liksom bara för mycket.

    Ha det fint så hörs vi snart! Vår semester börjar om ett par veckor och då tror jag att lugnet lägger sig även här;)
    Många kramar
    Suz

    PS. Hälsa och krama om familjen! Jag förstår att det måste kännas konstigt nu när äldsta dottern ger sig ut på egna äventyr, men det är okej att fälla tårar - de fälls ju inte bara av vemod för att barnen blir stora, de fälls ju även av lycka för deras skull. Och jag tror banden bara blir ännu starkare när de ger sig ut och låter vingarna bära på egen hand.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Suz för dina ord. Vad glad jag blir! :) Och Gotland var precis vad vi behövde efter en vår och försommar som varit otroligt intensiv. Det välbehövliga lugnet.
      Vad skönt att veta att semesterdagar ligger bakom hörnet nu och att ni snart får njuta av de där kravlösa dagarna. Dessutom med et nytt fint badrum. :)

      Tack rara du för dina fina ord vännen. Vi har båda döttrar som är på väg ut i världen och det är stort att få lov att vara med och uppleva det. Och fyllt med känslor. Den största är den oändliga och kravlösa kärleken. En grund so jag hoppas ska ge dem en trygghet att falla tillbaka på och modet att leva sina liv som de vill.

      Ta hand om dig och krama om familjen!

      Kram

      Delete
  15. Det var länge sedan jag var på Gotland. När jag ser dina fina bilder känner jag att jag längtar dit. Men har faktiskt en resa inplanerad i september. Den ser jag verkligen fram emot. Njuter nu av sommar på torpet här finns också lugn och stillhet. Tystnad och kravlöshet.
    Kram

    ReplyDelete
  16. Jag blir glad varje gång jag kommer hit och ser att du har det underbart. Tack för ett blogginlägg helt i min smak. Vi delar en hel del gemensamt inser jag. Kärleken till Gotland, vi har döttrar och när jag läser om att din äldsta ska flytta hemifrån snart inser jag att även där kan det om några månader vara samma "sak".
    En av mina drömmar är att få bo på Gotland minst i ett år. Kanske bär du samma dröm.
    Julikramar från Ystad

    ReplyDelete
  17. Jag älskar din mening. "Som de senaste åren blivit min extra lunga". Du är en mästare på att hitta de rätta motiven och vinklingarna. Inser att du har rätt i tidpunkten att resa dit. Jag gillar heller inte köer och lång väntan längre.

    ReplyDelete